2p

Drámai változások előtt áll a nemzetközi légi utasforgalmi ágazat: a robbanásszerű növekedés után megindul a kiválasztódás a diszkont társaságok körében, és ezt közülük csak kevesen élik majd túl. Ennek ellenére összességében piaci részesedésük duplázódni fog, állítják elemzők.

Drámai változások előtt áll a nemzetközi légi utasforgalmi ágazat: a robbanásszerű növekedés után megindul a kiválasztódás a diszkont társaságok körében, és ezt közülük csak kevesen élik majd túl. Ennek ellenére összességében piaci részesedésük duplázódni fog, állítják iparági elemzők.

A jelenleg mintegy hat tucat európai diszkont légitársaságból maximum tíz kerül ki élve a fennmaradásért vívott küzdelemből. Igaz, a folyamat akár öt évig is eltarthat. Néhány nagy amerikai légitársaság pedig el is tűnik majd a piacról, mondta el David Gillen kanadai kutató szerdán Hamburgban egy több mint 250 szakember részvételével zajló szakmai konferencián.

Az egyes társaságok számára borús jövőkép ellenére a piac változatlanul tovább növekszik. 2004-ben az európai diszkont társaságok 80 millió utast szállítottak az előző évi 47 millió után, 2010-ig pedig piaci részesedésük a jelenlegi 20 százalékról 40 százalékra nő majd, miközben a légi utasforgalom összességében csupán évi öt százalékos növekedésre számíthat. A legígéretesebb piac Ázsia, ahol akár évi 15 százalékos ütemet is elérhet a bővülés, számol be az MTI.

A kanadai szakemberhez hasonlóan több más iparági elemző, illetve légitársaság vezető is úgy véli, hogy a diszkont-légitársaságok száma drasztikusan le fog csökkenni a jövőben. Ray Webster, az easyJet vezérének tavalyi nyilatkozata szerint "az új diszkont légitársaságoknak alig van esélyük arra, hogy gyorsan nyereségessé váljanak. Sokuknak el fog fogyni a pénze, így kénytelenek lesznek beszüntetni tevékenységüket."

Webster hasonló nagyságrendű szelekciót jelzett előre, mint Gillen: az Európában működő diszkont légitársaságokból - a piacvezetőknek számító Ryanairen és Easyjeten kívül - mindössze fél tucat fog talpon maradni, s azok is csupán kis szerepet játszanak majd a piacon. Legelőször azok a cégek fogják bedobni a törölközőt, amelyek mögött anyavállalatként nem áll semmilyen nagy légitársaság sem, mondta az easyJet vezére.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!