A Hungrail álláspontja szerint közszolgáltatási szerződés nélkül a vasúttársaságok továbbra is ki vannak téve annak, hogy a maradék-elv alapján késve kapják meg az őket megillető veszteségtérítést, ami súlyosan veszélyezteti a társaságok működőképességét, és végső soron a köz érdekében végzett vasúti személyszállítást és annak minőségét - olvasható a közleményben. A vasúttársaságokat tömörítő szervezet azért fogalmazta meg álláspontját, mert decemberben teszik közzé a 2010-2011-re vonatkozó menetrendet.
Az MTI november elején számolt be arról, hogy a kormány meghozta a végső döntést a MÁV egyes vonalszakaszainak bezárásáról, és a tervezett 32 helyett "29 és fél szakaszon" szünetel majd a vonatközlekedés. Az érintett vonalakon buszok járnak majd.
A Hungrail hangsúlyozza: a vasúti személyszállításnak decembertől a közlekedési kormányzat által jóváhagyott menetrend szerint kellene működnie, ráadásul egy olyan, máig hiányzó hosszú távú szerződés alapján, amelyben a megrendelő szerepét betöltő közlekedési minisztérium valóban biztosítja a bevétellel nem fedezett indokolt költségek ellentételezését.
A szervezet emlékeztet: a személyszállító vasúttársaságok - vagyis MÁV-START Zrt. és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV Zrt.) által alkalmazott tarifák nem piaci alapon képződnek, "hanem azok központilag diktált árak, amelyek nem fedezik a vasút ráfordításait, vagyis a vasutat veszteségbe kergetik és ennek a veszteségnek a megtérítésére vállal kötelezettséget az állam".
A Hungrail az állami szerepvállalás mértékének meghatározását, és azt sürgeti, hogy az állam mielőbb kössön személyszállítási közszolgáltatási szerződést a vasúttársaságokkal.
MTI/Menedzsment Fórun