3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A december utolsó napján még 1170 forintért megvásárolható D1-es matrica január 1-től 1650 forint lesz, derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményéből. A minisztérium szerint csak 8,7 százalékos lesz az átlagos díjemelés, a drasztikus áremelés oka, hogy az év hét hónapjában alkalmazott úgynevezett kedvezményes időszak megszűnik, és egész évben egységes lesz a pályahasználat díja.

Átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek 2011. január elsején az ötödik éve változatlan úthasználati díjak - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A közlemény szerint a személygépkocsik 4 napos e-matricája egész évben azonos áron, 1.650 forintért lesz kapható, a négynapos D1 matrica szezonon kívüli kedvezményes ára ugyanis megszűnik. Az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szint 41 százalékos szezonon kívüli díjemelést jelent. A D1 matrica éves díja 7,5 százalékkal 40 ezer, a havi 7,1 százalékkal 4500, míg a heti 7,8 százalékkal 2750 forintra emelkedik.

Éves vásárlásnál a D2 matrica 8 százalékkal 115 ezer, a D3 8,2 százalékkal 172 ezer, a D4 pedig 8,6 százalékkal 215 ezer forintra drágul. A havi díj D2 matrica után 3,2 százalékkal 13 ezer forintra, a D3 esetében 5,6 százalékkal 19 ezer forintra, míg a D4 vásárlásakor 6,7 százalékkal 24 ezer forintra emelkedik. A  heti D2 matrica 17,4 százalékkal 7750, a D3 15,2 százalékkal 11750, míg a D4 11,7 százalékkal 14750 forintra drágul. A D2, a D3 és a D4 matrica 1 napos díja mindegyik matricánál egységesen 8,7 százalékkal 3000 forintra növekszik.

A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (például hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyárié. A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2-D3) havi és heti matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011-ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)

A matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1-jén megállapított díjak érvényesek.

A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1-10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25-szörös szorzóval 7,8-17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer így a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

Mint ahogyan az is a közösségi közlekedés igénybe vételére serkent, hogy a helyközi közösségi közlekedés - távolsági és elővárosi autóbuszok, vonatok - tarifái január elsejétől nem változnak. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben.

A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg a várható idei bevételt. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja - olvasható a fejlesztési minisztérium közleményében.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!