A MÁV igazgatósága már november elején jóváhagyta a mozdonyok finanszírozását, így már csak a miniszter döntésére kellett várni. Az ügylet teljes költsége 79,6 millió euró, azaz mindegy 21 milliárd forint.
Megköthetik a szerződéseket a bankokkal
Határozatában a miniszter hozzájárult ahhoz is, hogy a MÁV Zrt. a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. részére engedélyezze a szerződéskötést a finanszírozási tenderen sikerrel szerepelt bankokkal. A döntés nyomán rövidesen sor kerülhet a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és a két tendernyertes pénzintézet (Európai Beruházási Bank és KfW Bank) közötti szerződés aláírására.
A MÁV igazgatóságának döntése értelmében a mozdonyok vételárának 48 százalékát az EIB, 52 százalékát pedig a KfW Bank biztosítja. A hitelek futamideje 15 év, a fedezet pedig a 25 mozdony lesz. A MÁV-TRAKCIÓ szerint az Európai Beruházási Bank és a KfW Bank indikatív árajánlata a jelenlegi hasonló futamidejű hitelekkel összehasonlítva nagyon kedvező. A vasúttársaságnak csak 2013 júniusában kell megkezdenie a törlesztést.
A Bombadier-vel kötött szerződés értelmében a cég most 25 mozdonyt szállít a MÁV-nak, azonban szerepel a dokumentumban egy opció további 25 darab mozdonyra. Az első adag jármű egységára 3,1 millió euró.
2011 elejétől futhatnak
A MÁV 2008 novemberében írt alá szállítási szerződést a mozdonyok megvételéről a Bombardier Transportation GmbH-val. Az új mozdonyok elsősorban a jelenleg használt V43-as mozdonyok egy részét váltják ki. A TRAXX típusú mozdonyok alacsonyabb karbantartási költséggel rendelkeznek, energiatakarékosabbak, ráadásul fékezéskor képesek visszatáplálni a villamos hálózatba a generátorként dolgozó vontatómotorok által termelt energiát, emellett a jelenleg használt V43-as mozdonyoknál nagyobb teljesítményre is képesek.
A korábban megkötött szállítási szerződés értelmében az első mozdonyt a finanszírozási szerződés aláírásától számított 16 hónapon belül szállítja a Bombardier, így megérkezése 2011. év elején várható.
Korábban Bihari Lajos, a MÁV vezérigazgató-helyettese még azt valószínűsítette, hogy 2010 őszén állhatnak majd csatasorba az új mozdonyok. Az első mozdonyt az aláírástól számított 16 hónapon belül kell leszállítani, ez a határidő azonban Bihari Lajos szerint - az iparági rendelések visszaesése nyomán felszabaduló kapacitástöbblet miatt - 13-14 hónapra is lerövidülhet. "Száz százalék az esély arra, hogy az első mozdonyok 2010 őszén megérkeznek a MÁV Trakcióhoz" – közölte kérdésünkre a vezérigazgató-helyettes.
A kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárás eredményeként érkező járművek beszerzését a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények indokolták. A beszerzés az elöregedett mozdonypark lecserélését, a gépek rendelkezésre állási megbízhatóságának javítását célozza.
A TRAXX-ok a tervek szerint elsősorban a belföldi minőségi távolsági és nemzetközi (határon túli) vontatási feladatok ellátása tekintetében növelik majd jelentősen a szolgáltatási színvonalat, mind a személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében. Az új mozdonyok hatékonyabbá és gyorsabbá teszik a szolgáltatást, hiszen a határátmeneteken lehetővé teszik a vontatás mozdonyváltás nélküli ellátását.
Menedzsment Fórum