Az eladók is sötétben tapogatóznak
A kereskedők is nyernek a cserelehetőséggel
Elemzők szerint Magyarországon még hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy minden piaci szereplő számára természetessé váljon a fogyasztóvédelmi szemlélet. Az EU fogyasztókat védő intézkedései csak akkor hatásosak, ha a piacon jelenlévők belátják, hogy ez végső soron versenyképességet javító tényező.
Lapunk a Napi Gazdaság nyomán már beszámolt arról, hogy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a fogyasztói tudatosság erősítése mellett a kereskedők felkészítését is fontosnak tartja. Az eladók ugyanis sok esetben nem tudják, milyen jogszabályoknak érvényesek, ha hibásnak vélt árut visznek vissza.
Kathy Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főosztályvezetője szintén megerősítette, hogy hazánkban is egyre gyakrabban teszik lehetővé a kereskedők a csere lehetőségét a nem minőségi reklamáció esetén is, jóllehet erre jogszabály nem kötelezi őket.
A kereskedelmi gondolkodásban ugyanakkor a fogyasztói elégedettség keresésének még vannak hiányosságai itthon. Sok esetben ugyanis nem ismerik fel, hogy az anyagi kockázatot egyáltalán nem jelentő cserelehetőség pozitív színben tüntetné fel az adott kereskedelmi egységet, amivel megtarthatnák a vásárlókat is. Az idei karácsonynak ugyanakkor kedvező tapasztalatai vannak: egyre több cég biztosítja ugyanis a nem tetsző vagy több példányban meglévő áru visszacserélésének lehetőségét.
Körte Ildikó