Az "agylövéses" fiatalokból jó reklámos lehet Reklámszakma: agylövés nélkül nem megy?
Nem hátrány, ha valaki nem hétköznapi, különleges hobbival rendelkezik, esetleg valamilyen "agylövése" van, ha reklámok gyártásával szeretne foglalkozni – ebben egyetértettek az ügynökségi szakemberek a rendezvény kerekasztal-beszélgetésén.
Ebben a szakmában ugyanis az átlagosnál többet számíthat, ki mennyire tudja használni kreativitását. Ha valaki a magánéletben "extra" személyiséggel rendelkezik, és van valami az életében, amiben kiváló, akkor már csak a technikát kell megtanulnia miként is tudja ezt átültetni a munkájába.
Abban megoszlottak a vélemények, hogy mennyire számít, ki hol és milyen diplomát szerez. A kommunikáció szakot végzettek nyilván előnyt élveznek, hiszen értik a szakmai kifejezéseket, és egy nyelvet beszélnek az ügynökségnél dolgozókkal.
A beszélgetésben részt vevő szakemberek szerint a nyelvtudás is meghatározó jelentőségű: az angol nyelven kívül érdemes még egy nyelvet elsajátítani. Jól jönnek a kisebb, nem túl sokak által beszélt nyelvek is az ügynökségeknél: például a holland ügyfelekre rendkívül jó hatást lehet tenni, ha alapszinten anyanyelvükön is képes kommunikálni velük egy munkatárs.
Mivel egy ilyen munkahelyen kreatív alkotócsoportok jönnek össze, nem fog unatkozni, aki erre a pályára lép. A szakma teli van meglepetésekkel, kiszámíthatatlan, sokszor azonban ez szabálytalan munkarendet, túlórákat, hétvégi munkát is jelenthet.
A szakma árnyoldalai
Kissé árnyalja a szakmáról alkotható képet, hogy az ügynökség soha nem magának, hanem az ügyfélnek készíti a reklámokat – vélik a reklámcégek vezetői. Az ügyfélnek pedig általában nem ugyanaz tetszik, mint a kreatívnak, vagyis ilyenkor a meggyőzés hosszú procedúrája következik - a végén sikerrel vagy anélkül.
Sokakat frusztrálhat az is, hogy a megrendelésekkel időben kész kell lenni. Ez nyomasztó lehet egyeseknek, és az állandó határidők, illetve az ügynökségekkel kapcsolatos problémák gyakran késztetik a kreatív fiatalokat rövid időn belül pályaelhagyásra.
Aki szeretne ebben a szakmában elhelyezkedni, ne önkifejezésként élje meg munkáját, hanem találós kérdésként vagy kirakós játékként, vagyis választ próbáljon találni az ügyfél kérdéseire. Így később talán elkerülhető lesz a csalódás és az idő előtti kiégés.
Bár a pr-munkához hasonlóan ez sem könnyű pálya: nehéz felkapaszkodni, hiszen a reklámügynökségek zömét harmincas éveiket taposó vezetők működtetik, akik feltehetőleg még sokáig szeretnének dolgozni. Ugyanakkor akik úgy érzik, erre a pályára termettek, azok - ha tehetségesek és türelmesek - egy idő után bizonyára előre is tudnak majd lépni.
Kovács Zita