3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Flughafen Wien vezetésével alakult TwoOne konzorcium tette a legmagasabb ajánlatot a pozsonyi repülőtérre, de ezzel együtt a legkedvezőtlenebb fejlesztési tervet terjesztette elő.

Az ajánlott árat sem a TwoOne, sem a szlovák közlekedési minisztérium nem tette közzé. A szlovák média 14 milliárd koronás, azaz 438 millió eurós összegről értesült. A privatizációs pályázat tétje a Bécstől mindössze 50 kilométerre fekvő pozsonyi repülőtér, valamint a második legnagyobb szlovákiai város Kassa repülőtere.

A pályázaton a TwoOne mellett a spanyol Abertis építőipari vállalat repülőtér üzemeltető vállalata, a TBI Plc és a szlovák J&T befektető társaság által alakított konzorcium, a német Köln-Bonn GmbH, a kanadai SNC-Lavalin és az osztrák Airport Consulting Vienna GmbH által alapított ISAP konzorcium, valamint a török J&T Finance Group repülőtér építő és üzemeltető vállalat indult. A TwoOne konzorcium a Flughafen Wien mellett az osztrák Raiffeisen Zentralbank pénzintézetet és a szlovák Penta magánbefektető társaságot foglalja magában.

Amennyiben a legjobb ajánlattevővel a részletekről folytatott tárgyalások nem zárulnak kielégítő eredménnyel a kormány által felállított privatizációs tanácsadó bizottság a spanyol Abertis konzorciumával való kapcsolatfelvételt javasolta. A bizottság hosszas mérlegelést követően végül mégis a TwoOne konzorcium győztessé nyilvánítására tett javaslatot, de ez még nem számít végleges döntésnek. Előbb Pavol Prokopovic közlekedési miniszter bírálja el a javaslatot, aki aztán a kormány elé terjeszti. A döntés január első felére várható.

A szlovák média már számos olyan véleménynek adott hangot, amely szerint a szomszédos bécsi repülőtér üzemeltetőjének tulajdonszerzése megszüntetné a versenyhelyzetet a két repülőtér között, ami végső soron a fogyasztókat károsítaná. Bécs jelenleg a legmagasabb, Pozsony pedig a legalacsonyabb repülőtér használati díjat számítja fel Közép-Európában. A Ryanair már jelezte, hogy megszűnteti pozsonyi járatait amennyiben Bécs ráteszi a kezét a repülőtérre. A szlovák monopóliumellenes hivatal is fenntartásainak adott hangot a két szomszédos repülőtér összekötésével kapcsolatban. Formális ellenvetést azonban egyelőre nem tett.

A TwoOne véleménye szerint a pozsonyi repülőtér profitálna a bécsi légiforgalmi piachoz való hozzáférésből és a két repülőtér együttműködése fokozná a versenypozíciót a térségben. Az ISAP már novemberben jelezte, hogy az EU versenyjogi bizottsága elé viszi az ügyet amennyiben a bécsi repülőtér üzemeltetője nyeri meg a pályázatot. Véleménye szerint a lényegesen nagyobb bécsi versenytárs tulajdonszerzése sértené a versenyjogot és monopolhelyzetet teremtene a térségben.

A pozsonyi repülőtér, Szlovákia legnagyobb légi kapuja virágzó üzletet bonyolít a diszkont légitársaságokkal. Az idei év első felében 57 százalékkal nőtt a repülőteret igénybe vevő utasok száma, éppen a bécsi repülőtér diszkont alternatívájaként betöltött szerepének köszönhetően.

Menedzsment Fórum/MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!