Az aggályokkal kapcsolatban pedig úgy vélekednek, hogy a szolgáltatást igénybe vevőknek joguk van eldönteni, hogy a termékeiket hol rakodják át. Cseh vélemények szerint Lengyelország mindenképpen csak nyerhet az üzleten. A Shiran ugyanis a lengyel ellenkezést hallva ajánlatot tett, mely szerint, ha a projekt létrejön, akkor az izraeli vállalat saját költségén felújítja - feltételezve, hogy a lengyel hálózatra ráfér a fölújítás - a teljes lengyel széles nyomtávú - összesen 800 kilométeres - hálózatot. Ráadásul, ha a tervek valóra válnak, a tranzitforgalom adta bevételek is jelentősen növelik majd a Lengyel Államvasutak nyereségességét.
Ha azonban a lengyel kormány mégsem adná beleegyezését a vámunióhoz, akkor a Shiran - mintegy "b" tervként - a szlovákiai Kassa melletti Haniskát kívánja fölhasználni tervei valóra váltása érdekében. Ebben az esetben a keletről érkező szerelvények ide futnának be, és a nemzetközi vasúti korridorként is jelölt Felső-Tátrai vasútvonalon jutnának el a célállomásig. Ha ez utóbbi lehetőség válik valósággá, akkor a keleti unióban Lengyelország helyét Szlovákia foglalná el, és itt juthatna a munkából egy kis szeletke Magyarország számára is, hiszen a balkánra tartó szerelvények hazánkon keresztül - valószínűleg Záhony érintésével - jutnának el a célországig.
Cseh remény
A választások Csehországban nem sok változást hoztak a kormány összetételében. Nem csoda, hogy a cseh szakemberek véleménye szerint az új kormány elsődleges feladata, hogy az ügyben intenzív tárgyalásokat folytasson a lengyel kormánnyal. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a régi - az újból nem sokban különböző - kormány álláspontja szerint meg lehet egyezni a lengyel féllel, és az unió nemsokára megalakulhat. Az izraeli vállalat elsősorban a Bohumini projektet szeretné végrehajtani, és csak akkor fordulnak a szlovák (Kassa) változat felé, ha Lengyelország hozzáállása miatt Bohuminnal kapcsolatban végleg kudarcot vallanak.
Keleti vámunió
A keletről érkező vasúti konténerszállítás a volumennek csak elenyésző hányadát tette-teszi ki. A hajóút - bár ez a legolcsóbb szállítási mód - viszont lényegesen hosszabb ideig tart, mint ha a konténerek vasúton tennék meg útjukat. Ezt ismerte föl az izraeli Shiran cég, amelyik olyan beruházást kíván végrehajtani, amellyel - a transzszibériai vasútvonalat igénybevéve - felére csökkenthetik az Ázsiából származó áruk szállítási idejét.