2009. december 25. 09:01

Kis mértékben, de javult Budapest legfontosabb bevásárlóutcáinak kihasználtsága, az elmúlt félévhez képest több mint fél százalékkal csökkent az üresen álló üzletek aránya ezeken a területeken - közölte az Ecorys Magyarország Kft.

A társaság felmérése Budapest legfontosabb bevásárlóutcáira - a Váci utca teljes hosszára, az Andrássy út Bajcsy-Zsilinszky út és Oktogon, valamint a Nagykörút Nyugati tér és Blaha Lujza tér közé eső szakaszaira - terjedt ki, valamint idén először a Vörösmarty tér és a Deák Ferenc utca (Fashion Street) is bekerült a felmérésbe.

Az Andrássy úton és a Váci utcában a mutatók újra elérték a 2008-as "kihasználatlansági csúcsot" az év közepén mért pozitív változások ellenére. Az Andrássy úton 17,4 százalék, a Váci utcában 6,5 százalék volt az üresen álló üzletek aránya.

Míg azonban az elmúlt félévben a Nagykörút volt az, amelyik 4 százalékos gyengülésével magával rántotta a teljes piacot, addig az év végére pont ennek a részpiacnak a kiugró erősödése okán teljesít 0,6 százalékkal jobban a teljes vizsgált terület. Míg 2008-ban 7,9 százalék, majd 2009 közepén 12 százaléknyi üzlet állt üresen, addig az idei év végére 8,1 százalékra esett vissza a Nagykörút kihasználatlansági mutatója, ami jól mutatja a gazdasági válság eltérő hatásait.

A társaság közleményében kiemelte: a Nagykörúton, az év közepén mért rekord szintű kihasználatlanság után valamelyest meglepő a körút üzleteinek nagy arányú bővülése. A társaság felmérése alapján azonban úgy vélte, a pozitív fordulat annak köszönhető, hogy míg korábban több divat, ajándék vagy ékszerbolt volt ezen a szakaszon, addig az elmúlt időszakban egyre több kávézó, alacsonyabb kategóriájú étterem, használtruha vagy úgynevezett "százforintos" bolt jelent meg,a melyek egyértelműen a válság okozta rést keresik és az alacsonyabb minőségű és olcsóbb termékeket vásárlók piacát célozzák meg.

Az Andrássy úton viszont továbbra is folyamatban van a két-három évvel ezelőtt megindult minőségi váltás, amelynek eredményeként az elmúlt félévben olyan új világmárkákkal bővült a kínálat, mint az Armani vagy a Frey Willie, és várhatóan decemberben nyitja meg üzletét a Dolce and Gabbana divatcég is.

Az Ecorys közleménye szerint a Váci utcában az elmúlt fél évben tovább formálódtak az erőviszonyok. A Fashion street és a Vörösmarty tér további erősödése miatt - ahol a felmérés szerint az üresedési ráta, 1 kiadatlan bolttal 3 százalék alatt maradt - a Váci utca déli része teljesen leszakad az északihoz képest és ennek megfelelően tovább folyik az átalakulása. Míg a Vörösmarty téren megtalálható közép-felső kategóriás üzlethelyiségekhez közelebbi szakaszon továbbra is megmaradnak a nevesebb divatmárkák üzletei, addig az Erzsébet hídtól délre eső szakasz már csak az éhes vagy szuvenírt kereső turisták célpontjává vált. Ennek, a már régebben beindult, funkcionális váltásnak is köszönhető, hogy míg a Váci utca északi részén csak 2,5 százalékos az üresedés - a Vörösmarty tértől a Régiposta utcáig nincs üresedés - addig a déli részen a ráta eléri a 10 százalékot is.

MTI/Menedzsment Fórum