5p

Ha megjelenik egy Mónika Show-val kapcsolatos cikk az online médiában, heves reakció figyelhető meg a fórumokon. Bár a közönség alig győzi szidni az ilyen típusú műsorokat, nézettségük mégis óriási. Mennyire érdekli a kritika a szerkesztőket, ők hogyan látják saját műsoraikat, egyáltalán, miért léteznek, és kik, miért, mennyiért szerepelnek bennük? Az mfor.hu a programok készítőit kérdezte a háttérről.

A nézettség növelésén túl segítenek is

"Lehet szidni a Mónika Show-t, de társadalomformáló szerepe vitathatatlan. Ugyan szép számmal akadnak fanyalgók, de a képernyő előtt ülők sokan a szereplők problémáin át ismerik fel saját gondjaikat" - mondta az mfor.hu-nak Nyári Gábor, a Mónika Show felelős szerkesztője.  - "Az pedig, hogy a műsor nemrég érkezett el az 1500. adáshoz, azt mutatja, van igény, az emberek mindennapi vagy a megszokottól eltérő problémáinak bemutatására."

Többet ér, mint a hümmögés


Nyári Gábor másik érve az ilyen típusú műsorok mellett az, hogy eddig a nehezen megoldható, kriminalizált élethelyzetekkel maximum magasabb szinten foglalkoztak, és az értelmiség csak "hümmögött" a témában. A televíziókban megszólaltattak rendőröket, miniszteri biztosokat, pszichológusokat, és néhány percre talán egy-egy érintettet is, de valójában hétköznapi szinten senki nem dolgozta fel az ilyen jellegű témákat, miközben azok tömegeket érintenek.

"Mindenki azzal foglalkozik, hogy egyszerű, roma származású embereket mutogatunk, de közben ez is Magyarország, amivel foglalkozni kell. A bűnözést, romakérdést, erőszakot nem mi generáljuk, sőt nem is támogatjuk, mi csak bemutatjuk azokat az embereket, akiknek ez az életük. A televízió csak becsatornázza a meglévő vágyakat, kérdéseket" - érvel a felelős szerkesztő.

Kinek jó, ha kiteregeti a szennyesét egy ország előtt?

Nyári Gábor szerint a talk show-ban szereplő embereknek sok esetben óriási megkönnyebbülés kibeszélni az évek vagy évtizedek alatt felhalmozódott problémáikat (igaz, ennek sok egyéb más módja is van - a szerk.) Segítséget várnak Mónikától, és örülnek, hogy végre van kivel megosztani gondjukat, bajukat. Úgy véli, olyan emberekről van szó, akik képtelenek otthon megbeszélni az őket feszítő helyzeteket.

Ökrös Gergely, a Joshi Bharat kreatív producere - a nézettségnövelésen, profitszerzésen túl persze - szintén a problémamegoldást és segítségnyújtást nevezi meg a műsor céljaként. Joshi Bharat talk show-jában ráadásul hangsúlyos szerepet kap a szereplők stúdión kívüli életének nyomonkövetése. Arra a kérdésre, miért tárulkoznak ki a szereplők ország-világ előtt, a producer elmondta: a tapasztalat szerint elég, ha csak a történet egyik szereplője kommunikatív. Az, hogy ő szeretné megoldani problémáját, és a beszélgetés kezdeményezőjévé válik, önmagában elég, hogy a szereplők hamar megfeledkezzenek a kamerák jelenlétéről.

A Mónika ex-szerkesztői közül is dolgoznak Joshi keze alá

A Joshi Bharat és a Mónika Show műsorszerkezete meglehetősen hasonló. Természetesen utóbbi program helyzeti előnye, hogy évekkel ezelőtt, elsőként indult az országban. A Mónika Show-ban dolgozók ott tanulhatták meg, mit jelent egy ilyen műsor szerkesztése.

A mostani Joshi-műsort részben a Mónikán nevelkedett szerkesztők készítik: Ökrös Gergely elismeri, sokat tanultak a korábbi formátumból, azonban ez a hátrány előny lehet a hibák esetleges kiküszöbölésére.

Ami a műsort érő vádakat illeti, Ökrös Gergely alapvetően figyelmen kívül hagyja a fórumokon habzó szájjal kritizáló internetezőket. "Néha érdemes odafigyelni a kritikákra, bár az anonimitásba burkolózva sok mindent mondhat az ember. Egy másik műsorom kapcsán élő adásba hívtam be a leghangosabban kritizáló fórumozókat, ahol megvitattuk volna a műsor hibáit. Mondanom sem kell, senki nem jött el a találkozóra rajtam kívül."

Hogy kerülnek oda a szereplők?

A műsorok készítői állítják: a szereplők - minden hiedelemmel ellentétben - önként érkeznek a felvételekre. A műsor alatt látható elérhetőségeken magukat vagy ismerőseiket ajánlják be a nézők. Aki maga jelentkezik, alig várja a szereplést, de van olyan, aki némi rábeszélés után ül csak be a stúdióba, de végül saját elhatározásból, mégpedig ingyen. Maximum az útiköltséget térítik meg a vendégeknek. 

A legtöbbször hagyományos levél útján kerülnek a szerkesztők kezébe a témák. A Mónika Show ezen felül heti rendszerességgel tart castingokat, ahová a 15 perc hírnévre áhítozók sétálnak be, és mesélik el konfliktussal teli életüket. Az is bevett toborzási módszer, amikor a segédszerkesztők felkerekednek, és bejárják az országot izgalmas személyek, nagy mesélők után kutatva.

Eljutunk-e a Jerry Springer szintje?

A nagy amerikai előd, Jerry Springer műsorában mindennaposak a verekedések, amik itthon egyelőre csak ritkán esnek meg egy-egy felvétel alatt. Ökrös Gergely szerint a magyar kultúra, lelkület messze áll ettől, sőt véleménye szerint hitelesnek sem tűnnek az említett intenzitású amerikai műsorok. A magyarok gyomra nehezen veszi be a teljesen átlátszó, kreált történeteket, teszi hozzá.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!