4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kissé lassult a szállítási teljesítmények visszaesése az idén a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, a szállított áruk tömege 11,7 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2008 harmadik negyedévében, az első három negyedévi visszaesés azonban elérte a 13 százalékot - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény a harmadik negyedévben 7,6 százalékkal, az első háromnegyedévben 10 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.

2008 harmadik negyedévében is 5,7 százalékkal maradt el az árutonna-kilométerben mért teljesítmény az előző év azonos időszakától, ugyanakkor a tavalyi első féléves növekedés  a 2007-eshez hasonló szintre húzta fel a tavalyi szállítási teljesítményeket.

A közúti áruszállítás volumenének első három negyedévi 11 százalékos csökkenése elsősorban a belföldi szállítás 12 százalékkal alacsonyabb mértékének következménye - nemzetközi viszonylatban közel azonos tömegű árut szállítottak, mint a 2008. év azonos időszakában. A nemzetközi szállítás a második negyedévi 18,54 millió tonnához képest kismértékben nőtt a harmadik negyedévben, 18,86 millió tonnára.

A belföldi szállítások a harmadik negyedévben ugyancsak nőttek a második negyedhez képest: 61,13 millió tonnáról 66,64 millió tonnára.

A nemzetközi áruszállítás volumenében nem jelentős, az áruk tömegének mindössze 12 százaléka lépi át az országhatárt.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény belföldi viszonylatban 6, nemzetközi viszonylatban 4 százalékkal lett alacsonyabb. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, ugyanakkor csökkent az üresen megtett út aránya. A mérséklődés elsősorban a szállítási ágazatba sorolt szervezetek volumenben 18 százalékkal, árutonna-kilométerben mérve 14 százalékkal alacsonyabb teljesítményének tudható be. Az egyéb ágazatokban tevékenykedő cégek saját árufuvarozási részlegei adták a közúton szállított áruk tömegének 47, illetve az árutonna-kilométerben mért teljesítmények 28 százalékát - utóbbi azért alacsonyabb, mert főként a saját vonzáskörzetükben, így kisebb távolságra szállítnak.

A vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye is nagymértékben (21, illetve 27 százalékkal) csökkent a bázisidőszakhoz képest. 2009 első három negyedévében a belföldi vasúti szállítás volumene ugyan nőtt 10 százalékkal, teljesítménye viszont 10 százalékkal csökkent - a nemzetközi szállítási volumen és teljesítmény kétszámjegyű, 29, illetve 30 százalékos visszaesése mellett.

A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 11, az összteljesítményből 10 százalék. Az összes teljesítmény 59 százaléka átmenő forgalom, 31 százaléka export, 10 százaléka import, és csupán 2 ezrelék a belföldi forgalom.

Az első félév végén a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió, ebből 3,1 millió személygépkocsi. A gépjárműállomány növekedésének az üteme évről évre lassul. A Magyarországon forgalomban lévő személygépjárművek száma az első félévben csökkent, először fordult elő, hogy több járművet vontak ki a forgalomból, mint amennyit üzembe helyeztek. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké közel 11, az autóbuszoké 13 év.

A 2009 első kilenc hónapjában az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 61 ezer, 56 százalékkal kevesebb, mint a bázisidőszakban. Az első alkalommal regisztrált személygépjárművek 15 százaléka használt. A Ford, az Opel és a Suzuki márkák adták együttesen az elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek harmadát.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!