A Malév költségeit másfél-két év alatt hét százalékkal kell csökkenteni, nyilatkozta Leonov a Vedomosztyi című orosz lapnak.
2008-ra nyereségessé tenné a Malévet
A vezető a takarékosságot minden szinten érvényesíteni szándékozik - attól kezdve, hogy a papír mindkét oldalára nyomtatnak majd, egészen a repülőgéppark egységesítéséig, valamint a desztinációs hálózat és a gépek kihasználtságának optimalizálásáig. Leonov reálisnak tartja, hogy a Malév 2008 végéig nyereségessé váljon.
Az új vezér a Kommerszant című lapnak hozzátette: a költségek csökkentésére és a bevételek növelésére a korábbi vezérigazgató, Lloyd Paxton által kidolgozott programot szándékozik folytatni, de saját elképzeléseit is próbálja majd érvényesíteni. A Malévnak szerinte jó külső és belső tartalékai vannak.
Orosz elemzők úgy vélik: a vezérigazgató-váltás arra utal, hogy a tulajdonos Abramovics-fivérek a lehető legnagyobb mértékben ellenőrizni kívánják a helyzetet, és erre Leonov Péter a legjobb jelölt. Egyfelől ismeri a magyarországi szokásokat, másrészt régi ismerőse Abramovicséknak: ő volt az egyik alapítója például a privatizáción nyertes AirBridge Zrt.-nek.
Az orosz lapok szerint a Malévot főleg az öt orosz légitársaságból álló AirUnion segítségével akarják kihúzni veszteséges helyzetéből. Egyúttal emlékeztetnek arra, hogy a magyar társaság már indított is egy új járatot Jekatyerinburgba. Leonov szerint egyelőre nem tervezik a heti négy járat bővítését, ugyanis most jó átszállási lehetőségeket keresnek Szibéria, a Távol-Kelet és esetleg Kína felé. A járatot akkor indítják majd sűrűbben, ha ezeket megtalálták, vagyis legkorábban a nyári menetrend kezdetén.
Az orosz utasokra hajtanak
A Kommerszant szerint a tulajdonosok további 30 millió eurót terveznek a cégbe fektetni: szeptember elején már eljutott a Malévhoz 18 millió euró, az év végéig pedig további 12 millió euró érkezik.
A Trust bank elemzője, Jevgenyij Sago szerint a "nem nagy összeget" a Malév desztinációs hálózatának optimalizálására lehet felhasználni. "A légitársaság forgalmát jelentősen meg lehetne növelni az orosz utasokkal, de ehhez meg kell teremteni a kedvező átszállási lehetőségeket az AirUnion és a CrossAir járataira" - emelte ki.
Az orosz lapok által idézett elemzők szerint a vezetőváltás negatív hatással lehet a Malévra. Egy veszteséges cég megmentéséhez ugyanis nem annyira pénz, mint inkább hatékony irányítás kell, vagyis a gyakori vezércsere kevéssé kedvező.
Olga Trapeznyikova, az AirUnion szóvivője a váltással kapcsolatban megerősítette a Malév által korábban közölt hivatalos verziót, miszerint Lloyd Paxton személyes okokból távozott, és a búcsú mindenkit meglepetésként ért.
Borisz Abramovics, az AirBridge Zrt. tulajdonosa korábban a legfontosabb feladatként azt jelölte meg, hogy a cég ne termeljen veszteséget. A Malév 2006. évi üzemi tevékenység eredménye mínusz 10,8 milliárd forint volt, 3,7 milliárd forinttal több a megelőző évinél; az adózás előtti veszteség pedig 11,9 milliárd forintot tett ki a konszolidált éves beszámoló szerint.
MTI/Menedzsment Fórum