A gyógyszergyártók késlekedésének lélektani okaira világít rá az Accenture felmérése, melynek során a cégek kutatásért és fejlesztésért felelős vezetőit faggatták. A vizsgálat eredményeit összefoglaló tanulmányból kiderül, hogy míg a megkérdezettek többsége nagy elismeréssel nyilatkozik az új technológiákról, a gyakorlatban nem alkalmazza azokat. (A nyilatkozó vezetők szerint az internet lehetővé teszi a fejlesztés lényeges felgyorsítását (80%), illetve a fejlesztési költségek csökkentését (68 %), ugyanakkor mindössze 34 százalékuk használja az internetet az új kutatási eredményeknek a munkatársakkal történő megosztásában és csak 10 százalékuk alkalmazza a klinikai vizsgálatok résztvevőinek toborzására.)
A gyógyszergyártók többnyire azt a hagyományos szemléletet képviselik, amelynek lényege a lehető legtöbb és legjobb erő összegyűjtése a cégen belüli K+F részlegben. Ma azonban ez az út már nem járható. Helyette a gyógyszergyártóknak olyan virtuális szervezetté kell alakulniuk, amely az internet segítségével kapcsolódik a különböző szakterületekre specializálódott, a maguk szűk területén versenyelőnyt kiépíteni képes szállítókhoz. Mindez azzal jár, hogy a vállalatoknak vissza kell vonulniuk korábbikban kulcsfontosságúnak tartott területekről, ugyanakkor olyan rugalmas struktúrát kell kialakítaniuk, mely lehetővé teszi hogy a pillanatnyi szükség szerint kapcsoljanak be, vagy válasszanak le külső cégeket.
A kialakuló új modellben már egyetlen gyógyszergyár sem képes már egymaga birtokolni a legkritikusabb folyamat, a kutatás és fejlesztés számára szükséges információkat. Sikerre csak a hatékony belső tudásmenedzsment és a külső tudás-források együttes alkalmazása vezethet.
A versenyelőny ezen a területen az on-line információkhoz való hozzáférést segítő eszközökből, technikákból, szolgáltatásokból származhat.
Míg leírva mindez igen egyszerűnek látszik, gyakorlati megvalósítása óriási feladatot jelent. Akad ugyanis olyan vállalat is, ahol - a felelős vezető saját bevallása szerint - a nem megfelelően kialakított belső rendszer miatt még a vállalati információforrások 95 százaléka gyakorlatilag elérhetetlen.
Folytatjuk...
Kollaboratív termelés - Új gyógyszer a gyógyszergyáraknak
Az internet modellváltásra kényszeríti a legnagyobbakat is. Sorozatunk a gyógyszergyártók példáján mutatja be a napjainkban végbemenő radikális szemléletváltást.