A helyszínen tartózkodó államtitkár elmondta: az EU-csatlakozásról szóló dokumentum aláírása óta Magyarország a többi tagjelölttel együtt megfigyelőként már minden európai miniszteri tanácskozáson, illetve egyéb fórumon jelen lehet, ám hivatalosan jövő év májusáig nem befolyásolhatja a döntéshozatalt. A közlekedési miniszterek számára meghirdetett informális ülésen Magyarország immár teljes jogú tagként, 25 országgal együtt, megkülönböztetés nélkül vehetett részt - közölte Szalay Gábor.
Szalay Gábor kitért arra, hogy az ilyen évente kétszer megtartott informális tanácskozásokon az aktuális EU-irányelvekről készülnek konkrét javaslatok a három havonta összeülő miniszteri tanács számára. Az államtitkár kifejtette, hogy a szombaton Korintoszból induló, majd hétfőn hajnalban Athénban kikötő hajón egyrészt a kereskedelmi hajózás feltételeinek javításáról, másrészt a városi tömegközlekedés javításáról tárgyaltak.
Szalay Gábor az utóbbi téma kapcsán uniós társainak beszámolt a négyes metró építéséről szóló kormánydöntésről, s igényét fejezte ki az ország nevében a strukturális EU-források bevonására.
Az államtitkár tájékoztatást adott a buszsávok kontrolljának erősítéséről, a műanyag-kártya alapú közös viteldíjrendszer bevezetésének szándékáról és a parkolási díjak alakulásáról is. Biztosította a közösségi minisztereket arról, hogy Magyarország mindent megtesz a tömegközlekedés fejlesztéséért és a gépjárműforgalom mérsékléséért a városok belső körzeteiben.
Szalay Gábor szavai szerint a miniszterek között egyetértés alakult ki a tömegközlekedés privatizációja kapcsán a közszolgáltatási felelősséget illetően. A miniszterek közös álláspontja az, hogy magánkézbe legfeljebb az üzemeltetés kerülhet, a tömegközlekedés meghatározó részének állami kézben kell maradnia.
Az államtitkár a tanácskozás másik témája kapcsán szólt arról, hogy az unióban jelenleg a kereskedelmi hajózás biztonságának fokozására, továbbá a tengerészszakma vonzóbbá tételére keresnek megoldást. Utalta arra, hogy az utóbbi időben környezetszennyezést okozó tengeri balesetek a tengerészképzés, illetve a hajók műszaki feltételeinek javításával előzhetők meg.
Szalay Gábor rámutatott, hogy Magyarország az EU-csatlakozás után háromezer képzett tengerészével enyhítheti a szakmában tapasztalható munkaerőhiányt.
Közlekedéspolitika az Unió küszöbén
Először képviselte magát hivatalos európai uniós tanácskozáson egyenjogú félként Magyarország a hétvégén, amikor Szalay Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára részt vett az Uniós közlekedési miniszterek tanácsának informális ülésén.