2p

Egyre több jel utal arra, hogy a világ legnagyobb üdítőitalgyártója, a Coca-Cola számára elmúlt az aranykor: a konszern az egész világon értékesítési problémákkal küzd, ráadásul Európában is hevesen támadja legnagyobb riválisa, a Pepsi.

A Pepsi legutóbb a német piacon könyvelhetett el értékes sikereket a nagy riválissal szemben: a német vasút (DB) nemrég hozta nyilvánosságra, hogy a jövőben Cocáról Pepsire vált, és kizárólag utóbbi üditővel áll majd az utasok rendelkezésére. Az atlantai székhelyű cég riválisának ráadasul sikerült a visszaváltható üvegekre vonatkozó új német szabályozásból is hasznot húznia. Nem véletlen, hogy miközben a Coke piaci részesedése tavaly 70-ről 60 százalékra csökkent Németországban 2003-hoz képest, addig a Pepsi 7-ről 15 százalékra növelte azt, írja elemzésében az osztrák Kurier.

[ajanlo=90][igazitas=left/]A Coca-Colának azonban nem csak Európában, hanem világszerte komoly problémákkal kell megküzdenie. Míg a nyolcvanas-kilencvenes években több, addig csaknem érintetlen piac, India, Kína és Kelet-Európa hatalmas bevételi forrást jelentett a cégnek, addig az új évezred elejére, a fehér foltok fokozatos eltűnésével a növekedés üteme lelassult.

Ennek megfelelően tavaly novemberben módosítani kellett a terveket: mindössze évi 3-4 százalékos növekedést tűztek ki célul. A nehézségeket jelzi, hogy a vállalat nyeresége 2004 harmadik negyedévében 24 százalékkal esett vissza.

A konszernnek hazai piacán, az USA-ban is nehézségekkel kell szembenéznie: elemzők szerint túlságosan központi termékére, a Colára koncentrál. Ez az oka annak - teszik hozzá -, hogy a sportitalok piacát 80 százalékos részesedéssel a Pepsi Gatorade-je vezeti, s a Coca-Cola Powerade-je még a 20 százalékot sem éri el. A cégnek rosszul áll a szénája az energiaitalok szegmensében is: azt az osztrák Red Bull uralja csaknem 60 százalékos részaránnyal.

A világszerte 50 ezer embert foglalkoztató cég azonban mindezek ellenére még ma is nyereséges: legutóbb 21 milliárd eurós összforgalom mellett 5,2 milliárd eurós üzemi nyereségre tett szert, számol be az osztrák lap.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!