A Pepsi legutóbb a német piacon könyvelhetett el értékes sikereket a nagy riválissal szemben: a német vasút (DB) nemrég hozta nyilvánosságra, hogy a jövőben Cocáról Pepsire vált, és kizárólag utóbbi üditővel áll majd az utasok rendelkezésére. Az atlantai székhelyű cég riválisának ráadasul sikerült a visszaváltható üvegekre vonatkozó új német szabályozásból is hasznot húznia. Nem véletlen, hogy miközben a Coke piaci részesedése tavaly 70-ről 60 százalékra csökkent Németországban 2003-hoz képest, addig a Pepsi 7-ről 15 százalékra növelte azt, írja elemzésében az osztrák Kurier.
[ajanlo=90][igazitas=left/]A Coca-Colának azonban nem csak Európában, hanem világszerte komoly problémákkal kell megküzdenie. Míg a nyolcvanas-kilencvenes években több, addig csaknem érintetlen piac, India, Kína és Kelet-Európa hatalmas bevételi forrást jelentett a cégnek, addig az új évezred elejére, a fehér foltok fokozatos eltűnésével a növekedés üteme lelassult.
Ennek megfelelően tavaly novemberben módosítani kellett a terveket: mindössze évi 3-4 százalékos növekedést tűztek ki célul. A nehézségeket jelzi, hogy a vállalat nyeresége 2004 harmadik negyedévében 24 százalékkal esett vissza.
A konszernnek hazai piacán, az USA-ban is nehézségekkel kell szembenéznie: elemzők szerint túlságosan központi termékére, a Colára koncentrál. Ez az oka annak - teszik hozzá -, hogy a sportitalok piacát 80 százalékos részesedéssel a Pepsi Gatorade-je vezeti, s a Coca-Cola Powerade-je még a 20 százalékot sem éri el. A cégnek rosszul áll a szénája az energiaitalok szegmensében is: azt az osztrák Red Bull uralja csaknem 60 százalékos részaránnyal.
A világszerte 50 ezer embert foglalkoztató cég azonban mindezek ellenére még ma is nyereséges: legutóbb 21 milliárd eurós összforgalom mellett 5,2 milliárd eurós üzemi nyereségre tett szert, számol be az osztrák lap.
Menedzsment Fórum
Leáldozóban a Coca-Cola csillaga
Egyre több jel utal arra, hogy a világ legnagyobb üdítőitalgyártója, a Coca-Cola számára elmúlt az aranykor: a konszern az egész világon értékesítési problémákkal küzd, ráadásul Európában is hevesen támadja legnagyobb riválisa, a Pepsi.