Mészáros László, a több mint 40 millió forintos követeléssel rendelkező Ittasofőr Kft. ügyvezetője az MTI-nek elmondta: az előzmények után meglepőnek tartja, de pozitív eredménnyel álltak fel a tárgyalóasztaltól. Írásban is rögzítették, hogy az alvállalkozói láncolatot kihagyva ellenőrzik a teljesített munkákról szóló számlákat, és a generálkivitelező közvetlenül számukra fizetik ki a tartozást.
Az ügyvezető azt mondta, eddig neki sem volt tudomása arról, de a mostani tárgyaláson az hangzott el, hogy a Porr olyan szerződéseket kötött az alvállalkozóival, ami lehetővé teszi a hasonló esetek közvetlen rendezését. A Porr ugyanis a partnereivel abban állapodott meg, hogy ilyen esetekben az alvállalkozó feletti megrendelőnek járó fizetségből levonja a láncolatban lejjebb lévő cégnek átutalt összeget. Mészáros László hozzátette: megítélése szerint most már példamutatóan gyorsan rendeződhet a vitás ügy. A Porr néhány héten belül átvizsgálja a számlákat és rendezi a jogos követelést, az Ittasofőr Kft. pedig ez idő alatt helyreállítja az eredetileg pénteken átadni tervezett mezőgazdasági utakat.
Szerdán reggel, az útbontás kezdetekor Gaál Zoltán, a ZalaSprint-M Kft. építésvezetője arról számolt be, hogy mintegy 24 ezer tonna mészkő és töltésföld felhasználásával ők készítettek el az M7-es autópálya munkálatainak részét képező négy mezőgazdasági utat. Miután a cég a közvetlen megrendelőtől nem kapta meg a tavaly elvégzett munka teljes ellenértékét, a követelését eladta az Ittasofőr Kft.-nek.
A rendőrök szerdán délelőtt rövid időre megállították a mészkő és töltésföld visszaszedését és elszállítását, de később levonultak a területről azzal, hogy a tulajdonjogi vita eldöntése a bíróságra tartozik.
A több mint 40 millió forintos követelést megvásároló cég ügyvezetője, Mészáros László tudomása szerint "tipikus lánctartozásról van szó", miután az M7-es építése során több alvállalkozói szinten keresztül kapta meg és végezte el a konkrét munkát a ZalaSprint-M Kft. A munkáért 83,6 millió forintot kellett volna fizetnie a megrendelő Nyírút Építőipari és Kereskedelmi Kft.-nek, de csak 40,6 millió forintot utalt át.
A meglehetősen bonyolult megrendelői láncolatról az érdekeltek azt mondták: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megkezdett autópálya-építés nyertese a PVT-M7 Konzorcium volt, amelyben a Porr Építő Kft. a fő résztvevő. A Porr a Mező-Bau Invest 09 Kft.-vel szerződött erre a munkára, ez a cég pedig alvállalkozóként vonta be a balatonfüredi Kutas B.B.B. Kft.-t.
A balatonfüredi székhelyű társaság a nyíradonyi Nyírút Kft.-nek adta tovább a megrendelést, amely végül a ZalaSprint-M Kft.-től vásárolta meg az út építéséhez szükséges anyagot. Klcsó Attila, a Mező-Bau ügyvezetője - amely egy engedményezési szerződés keretében korábban jelentős részt már kifizetett az adósságból a ZalaSprint-M részére -, megerősítette, hogy a Kutas B.B.B. Kft. és a Mező-Bau Kft. tulajdonosai között azonos személy is van.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Porr Építő Kft., mint fővállalkozó szerdán arról tájékoztatta az MTI-t, hogy egyikük sincs szerződéses kapcsolatban azzal a céggel, amely követelése fejében bontani kezdte az utat. Mindketten azt közölték, hogy ők a kifizetéseiket már teljesítették a velük szerződött fővállalkozónak.
MTI