Hasonló kemény intézkedésekre utoljára 1993 augusztusában kényszerült a Toyota: akkoriban az összes, Japánban lévő üzem leállt egy napra, mivel a jen gyors erősödése a dollárhoz képest komoly mértében csökkentette a vállalat bevételeit.
Január folyamán még két egynapos leállás lesz ugyanezekben az üzemekben. Továbbá februárban és márciusban összesen 11 napig áll majd a termelés az összes Toyota-gyárban Japánban.
A Toyota azt tervezi, hogy februártól áprilisig a tavalyi év hasonló időszakához képes felére, napi 9 ezer autóra korlátozza a termelést. A drasztikus lépésekkel nemcsak a nagy teherautók és a drága személygépkocsik gyártását korlátozzák, hanem a Japánban népszerű kisautók, illetve hibrid autók gyártását is.
Tavaly decemberben a Toyota eladásai a vállalat legfőbb piacán, az Egyesült Államokban 36,7 százalékra csökkentek az előző év decemberéhez képest. Részben emiatt a Toyota januártól márciusig 3 napra le akarja állítani hét egyesült államokbeli és kanadai gyárában a termelést.
A Toyota arra számít, hogy az idei pénzügyi évben 15,4 százalékkal csökkennek a világon az eladások a tavalyihoz képest. Az idei évben a vállalat hetven éves történelmében először veszteségeket könyvel majd el, szakértők a jelenlegi jen-dollár árfolyamon számolva 1,7 milliárd dolláros csökkenést várnak.
A Toyota távolról sem az egyetlen japán gépkocsigyártó vállalat, amely az eladások csökkenése és a pénzügyi világválság miatt korlátozni kénytelen a termelést: hasonló terveket jelentett be gyakorlatilag minden japán autógyártó, beleértve a Nissant, a Mitsubishit és a Hondát.
MTI/Menedzsment Fórum