3p

Az előző évi veszteségét húszmilliárd forinttal kívánja idén csökkenteni a fővárosi közlekedési vállalat, így kevesebb mint 4 milliárd forint lenne a mínusz.

A BKV Zrt. 2009. évi 23,5 milliárdos vesztesége után úgy számol, hogy 2010-ben már csak 3,7 milliárd forint veszteséget fog termelni - derül ki a BKV 2010-es üzleti tervéből. Az MTI birtokába került dokumentum szerint 2010-ben a legfontosabb feladat a BKV problémamentes működésének biztosítása. A tervek szerint a 3,7 milliárdos veszteség mellett a cég jelenlegi működési kereteiből és a feltételekből kiindulva az üzemi eredmény 3,8 milliárd forintos nyereséget mutathat 2010 év végén. Számításaik szerint az év végére a BKV hitelállománya 76,2 milliárd, adósságállománya 81,1 milliárd forint lesz, ez 3 milliárddal több, mint a 2009-es záró érték.

A tervekben azonban hangsúlyozták, hogy a közlekedési társaság tartósan forráshiányosan működik, a fővárosi költségvetés pedig nem ad lehetőséget a működési veszteségek kompenzálására. Ahhoz, hogy a BKV tovább működjön, 28 milliárd forintos többlettámogatásra van szüksége. Ezért is állapodott meg a BKV, a kormánnyal és a tulajdonos Fővárosi Önkormányzattal. Ennek eredményeként az állam 2010-ben 17,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást ad, és hitelt biztosítanak az októberben lejáró 5 milliárdos hitel refinanszírozására is.

A normatív támogatás nem változik, 32,1 milliárd forintot kaphat ezen a jogcímen a BKV, a fogyasztói árkiegészítés pedig 4,1 százalékkal magasabb lesz az egy évvel korábbihoz képest. E mellé a főváros plusz 5 milliárd forint működési támogatást is nyújt a közlekedési társaságnak.

A BKV 2010-ben is folytatná a hatékonyságjavítási és racionalizálási lépéseket. Ennek keretében 100 fős létszámcsökkentést hajtanak végre 2010 második félévében, áttekintik a szerződésállományt, és amit kell, újratárgyalnak, 50 fővel növelik az ellenőrök számát, átvizsgálják a tarifarendszert és a kedvezmény-politikát is. Bár a BKV 2010-ben a menetdíjbevételek kismértékű növekedésével számol, ennek teljesülése szerintük kockázatokat hordoz a gazdaság állapota miatt.

Beruházásokra ebben az évben a cég saját forrásból 10,2 milliárd forintot szán, ehhez társulnak a fővárosi finanszírozású projektek, amelyek összértéke 96 milliárd forint. A tervek szerint fejlesztenék a forgalomirányító és utastájékoztató rendszert, ennek eleme a jelzőlámpák működésének befolyásolása és egy dinamikus utastájékoztató rendszer fejlesztése. A BKV erre már megkötötte a támogatási szerződést, a költségek 80 százalékára uniós forrást vehetnek igénybe.

Fejlesztenék e mellett a pénztári rendszert is, ami lehetővé tenné a mobil jegyek árusítását. Elkezdődhet az 1-es és 42-es villamosvonal meghosszabbítása, és a budai fonódó villamos projekt is. Ezen kívül elkezdenék a 3-as metróvonal rekonstrukcióját az alagútszigetelési munkákkal.

A járműpark fiatalítására is vannak tervei 2010-re a BKV-nak. Rövid távon 17+3 hannoveri villamost (TW 6000) szereznének be, eközben a megtartandó járműveket folyamatosan felújítják. Az autóbuszoknál a társaság szerint középtávon kell számolni ezer busz lecserélésével, amelynek 60-80 milliárd forintos költségvonzata van. Emellett az újabb Ikarusok folyamatos felújításával számolnak. Leselejteznék a teljes ZIU-9-es troliállományt, és helyettük 30 járművet szereznének be, a 3-as metró szerelvényeit pedig folyamatosan felújítanák.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!