Az eddigi találgatások után most már hivatalos forrásból is tudni lehet, mennyi pénzt hoz egy év alatt a világ egyik legnagyobb lakberendezési áruházlánca, az Ikea - a cég ugyanis a napokban, fennállása óta először, közölte utolsó lezárt üzleti évének eredményeit.
2,5 milliárd euróra hízott a profit
Ezek szerint a vállalat 2,28 milliárd euróról 2,5 milliárd euróra (jelenlegi árfolyamon mintegy 680 milliárd forintra) növelte nyereséget a 2009. augusztus 31-vel végződött üzleti évben, azaz a válság kellős közepén is 11,3 százalékos bővülésre volt képes.
Igaz, a forgalmon azért meglátszott a fogyasztás általános visszaesése. Az árbevétel 21,8 milliárd eurót (csaknem hatezer milliárd forintot) tett ki, ami mindössze 1,4 százalékos növekedést jelez. Összehasonlításul: 2007-2008 között hét, 2006-2007 között 14, 2005-2006 között pedig 17 százalékkal emelkedett a társaság összesített árbevétele.
Mindez arra utal, hogy a csoport elsősorban a kiadási oldal megnyirbálásának és a hatékonyság növekedésének köszönhetően volt képes hizlalni profitját.
Bár az egy hónapja zárult 2010-es üzleti év nyereségét egyelőre nem közölte a cég, feltehetően nem lehet majd sok oka panaszra. Erre utal, hogy a forgalmat ismét sikerült felpörgetni - a 23,1 milliárd eurós árbevétel 7,7 százalékos növekedés 2009-hez képest.
"A 2010-es üzleti év lényegesen jobban alakult, mint vártuk. Tényleg erős eredményt értünk el, főleg ha figyelembe vesszük az extrém nehéz üzleti környezetet” - mondta Mikael Ohlsson, a vállalat vezére a stockholmi Dagens Industri lapnak.
Itthon is milliárdos nyereségek
A hazai leányvállalat 2010-es eredményei hivatalosan még nem ismertek - Gerőcs Vendel, a cég pr-menedzsere az mfor.hu megkeresésére konkrétumot egyelőre nem kívánt közölni.
A korábbi évek beszámolóiból annyi kiderül, hogy az Ikea Lakberendezési Kft. megérezte a válságot, de azért még bőven profitábilis maradt. Az üzemi tevékenység eredménye negyedével 2,170 milliárd forintra, az adózott eredmény pedig csaknem harminc százalékkal 1,665 milliárd forintra mérséklődött a 2009 augusztusban végződött üzleti évben egy esztendővel korábbhoz képest.
Eközben az értékesítés nettó árbevétele 1,3 százalékkal 36,4 milliárd forintra csökkent, ez azonban még jóval felette van a 2007-es év forgalmának.
Szerbiába menne az Ikea
Ami az Ikea egészét illeti, 2010-ben eddig 12 új üzlet nyílt hét országban, így a vállalat jelenleg már 280 egységet üzemeltet 26 államban.
A jövőben egyrészt már meglévő bázisait szeretnék izmosítani - elsősorban két óriáspiacon, Oroszországban és Kínában növelnék egységeik számát. Emellett szűz területekre is be kívánnak hatolni: az üzleti jelentés szerint néhány éven belül Szerbiában és Horvátországban vetnék meg lábukat, később pedig a dél-koreai és az indiai piacot is meghódítanák.
A terjeszkedést a megtermelt profitból fedezi a cég: a 2009-es 2,5 milliárd eurós nyereségből például 2,1 milliárdot fordítottak új boltok és szolgáltások létrehozására.
Wéber Balázs
mfor.hu