3p

Története során először hozta nyilvánosságra üzleti eredményeit az Ikea: a svéd lakberendezési lánc a tavalyi krízisévben több mint tíz százalékkal 2,5 milliárd euróra (680 milliárd forintra) növelte nyereségét. A magyar egység már megérezte a válságot, igaz, még így is több mint 1,6 milliárd forint nettó profitot könyvelhetett el. Mfor.hu háttér.

Az eddigi találgatások után most már hivatalos forrásból is tudni lehet, mennyi pénzt hoz egy év alatt a világ egyik legnagyobb lakberendezési áruházlánca, az Ikea - a cég ugyanis a napokban, fennállása óta először, közölte utolsó lezárt üzleti évének eredményeit.

2,5 milliárd euróra hízott a profit

Ezek szerint a vállalat 2,28 milliárd euróról 2,5 milliárd euróra (jelenlegi árfolyamon mintegy 680 milliárd forintra) növelte nyereséget a 2009. augusztus 31-vel végződött üzleti évben, azaz a válság kellős közepén is 11,3 százalékos bővülésre volt képes.      

Igaz, a forgalmon azért meglátszott a fogyasztás általános visszaesése. Az árbevétel 21,8 milliárd eurót (csaknem hatezer milliárd forintot) tett ki, ami mindössze 1,4 százalékos növekedést jelez. Összehasonlításul: 2007-2008 között hét, 2006-2007 között 14, 2005-2006 között pedig 17 százalékkal emelkedett a társaság összesített árbevétele.

Mindez arra utal, hogy a csoport elsősorban a kiadási oldal megnyirbálásának és a hatékonyság növekedésének köszönhetően volt képes hizlalni profitját.

Bár az egy hónapja zárult 2010-es üzleti év nyereségét egyelőre nem közölte a cég, feltehetően nem lehet majd sok oka panaszra. Erre utal, hogy a forgalmat ismét sikerült felpörgetni - a 23,1 milliárd eurós árbevétel 7,7 százalékos növekedés 2009-hez képest.

"A 2010-es üzleti év lényegesen jobban alakult, mint vártuk. Tényleg erős eredményt értünk el, főleg ha figyelembe vesszük az extrém nehéz üzleti környezetet” - mondta Mikael Ohlsson, a vállalat vezére a stockholmi Dagens Industri lapnak.

Itthon is milliárdos nyereségek 

A hazai leányvállalat 2010-es eredményei hivatalosan még nem ismertek - Gerőcs Vendel, a cég pr-menedzsere az mfor.hu megkeresésére konkrétumot egyelőre nem kívánt közölni.

A korábbi évek beszámolóiból annyi kiderül, hogy az Ikea Lakberendezési Kft. megérezte a válságot, de azért még bőven profitábilis maradt. Az üzemi tevékenység eredménye negyedével 2,170 milliárd forintra, az adózott eredmény pedig csaknem harminc százalékkal 1,665 milliárd forintra mérséklődött a 2009 augusztusban végződött üzleti évben egy esztendővel korábbhoz képest.

Eközben az értékesítés nettó árbevétele 1,3 százalékkal 36,4 milliárd forintra csökkent, ez azonban még jóval felette van a 2007-es év forgalmának.

Szerbiába menne az Ikea

Ami az Ikea egészét illeti, 2010-ben eddig 12 új üzlet nyílt hét országban, így a vállalat jelenleg már 280 egységet üzemeltet 26 államban.

A jövőben egyrészt már meglévő bázisait szeretnék izmosítani  - elsősorban két óriáspiacon, Oroszországban és Kínában növelnék egységeik számát. Emellett szűz területekre is be kívánnak hatolni: az üzleti jelentés szerint néhány éven belül Szerbiában és Horvátországban vetnék meg lábukat, később pedig a dél-koreai és az indiai piacot is meghódítanák.

A terjeszkedést a megtermelt profitból fedezi a cég: a 2009-es 2,5 milliárd eurós nyereségből például 2,1 milliárdot fordítottak új boltok és szolgáltások létrehozására.

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!