Eddig a tagállamok a teherszállítási piac 2007-es megnyitásáról egyeztek meg. A személyszállítás terén sok helyen a külföldi vasúttársaságok csak akkor tevékenykedhetnek, ha a nemzeti ajánlattevővel megfelelő szerződést kötöttek, ez pedig gyakorlatilag megakadályozza a verseny létrejöttét. E gyakorlat szűnhet meg 2010-től, amennyiben a szakminiszterek rábólintanak a tervezetre.
Az Európai Bizottság által javasolt úgynevezett harmadik vasúti csomag szerint a nemzetközi vonatokon minden uniós vasúttársaság szabadon szállíthatna utasokat bármely uniós tagállamba. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy például a MÁV a Budapestről Bécsen át Párizsig közlekedő vonataira a teljes szakasz bármely állomásán felvehetne utasokat.
A piacnyitás terve évek óra komoly csaták tárgya a tagállamok között. A liberalizációt elsősorban Berlin támogatja, ugyanis Németországban a külföldi társaságok évek óta szállíthatnak utasokat - számol be a Világgazdaság.