5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vélhetően nem csökken az inflációs ráta az EU-csatlakozáskor és az azt követő években, sőt, átmenetileg nőhet is -- áll a kormány által ma szentesítendő, az uniós csatlakozás megalapozásához készült középtávú gazdaságpolitikai programban.

Az élelmiszerek harmadánál 10 és 50 százalék között szóródó egyszeri áremelkedés várható. A tőzsde nem vált a vállalatfinanszírozás érdemi csatornájává, számítani lehet arra, hogy valamely nagy európai unióbeli tőzsde leányvállalataként fog tovább működni.

Az uniós csatlakozással az élelmiszerárak 30-35 százalékánál (marhahús, tej, tejtermék, cukor, friss és feldolgozott zöldség- és gyümölcsfélék) 10 és 50 százalék között szóródó egyszeri áremelkedés, az élelmiszerek összességére vetítve 10 százalék körüli fogyasztói árnövekedés várható -- fogalmaz a Világgazdaság birtokába került, a mai kormányülésen szentesítendő középtávú gazdaságpolitikai program. Jelentős az árszintbeli lemaradás a szarvasmarha-ágazatban, a kertészeti termékeknél és a cukorvertikum körében. A cigarettánál az uniós minimumszint elérése a belépéskor rendkívül nagy áremeléssel jár. A gyógyszereknél és a tankönyvnél az áfakulcs 0-ról 5 százalékra nő. Mindez a fogyasztói árakban is megjelenik, ezért a belépés évét tehermentesíteni kell a nagyobb hatósági árintézkedésektől.

Az infrastrukturális szolgáltatásoknál az EU-követelmények teljesítéséből fakadó fejlesztési terhek egy részét is a fogyasztókra kell hárítani -- fogalmaz a középtávú program. Ez szintén áremeléssel jár. Az állam intézményei által nyújtott ellátások és szolgáltatások költség-, illetve díjszintje is az átlagos inflációs rátát meghaladóan emelkedik. A lakosság reáljövedelme a GDP dinamikájától némileg elmaradóan, évi 4-5 százalékkal nő -- mérséklődő inflációt feltételezve. A jövedelmeken belül a bérek és keresetek az átlagosnál nagyobb ütemben nőnek, ugyanakkor a társadalmi juttatások súlya csökken. A háztartások megtakarítási rátája az elkövetkező években kismértékben mérséklődik. Ezen belül a pénzmegtakarítások rátája tovább csökken, a felhalmozásé pedig -- a lakásépítések fellendülésének hatására -- emelkedik. Nőhet a vállalkozások nettó hitelfelvétele, amire szükség van a beruházások gyors növekedéséhez.

A gazdaságpolitikai program továbbra is az exportot teszi a növekedés fő húzóerejévé. Ugyan a kiviteli expanzió a következő években csökken, ismeri el az anyag, ám évi 11-13 százalékos áru- és szolgáltatásexport-növekedés reális a magyar gazdaságban. Az összes kereslet bővülésénél gyorsabb importkereslet-növekedésre lehet számítani. A folyó fizetési mérleget rontja, hogy jelentős mértékű jövedelemkiáramlás -- főleg profitrepatriálás -- várható, az uniós csatlakozást követően ugyanakkor az egyenleget jelentős transzfer fogja javítani. Az adóbevételeken belül 2004 végéig főleg a jövedelemadók súlya nő, míg a fogyasztási adók és a vámok aránya csökkenő lesz. A csatlakozással a nullaszázalékos áfakulcs megszűnik, ami alapvetően a gyógyszereket, gyógyászati segédeszközöket és a tankönyveket érinti. Egyes termék- és szolgáltatáscsoportok -- így az ételszolgáltatások, a szilárd tüzelőanyag és távfűtés -- kedvezményes kulcsban tartására átmeneti mentességi kérelmet jelentettünk be.

Az uniós csatlakozás utáni magyar befizetési kötelezettségek gyakorlatilag a GNP- és áfaalapú magyar befizetésekből, továbbá abból adódnak, hogy kiesnek a büdzsé bevételéből a vámok és mezőgazdasági illetékek. Ezek nagysága 2003-ban mintegy 370 millió euró, 2004-ben pedig 460 millió euró lehet. A számítások azt feltételezik, hogy 2003-ban a teljes befizetési kötelezettség 40 százaléka jelentkezik teherként. Ezen arány növekedésére kétévente kerülne sor. A költségvetés kiadási oldalát terheli továbbá a közösségi vívmányok átvétele keretében létrehozandó intézmények működési kiadása is, mintegy 20 milliárd forint értékben.

Az unióból érkező támogatások 2003-ban körülbelül 270, 2004-ben 490 milliárd forintot tehetnek ki. Összességében Magyarország 2003-ban közel 0,6 milliárd eurónyi (mai árfolyamon 170 milliárd forint), 2004-ben pedig mintegy 1,4 milliárd eurós (370 milliárd forint) nettó kedvezményezetti pozíciót érhet el. Az uniós támogatások nem jelennek meg a költségvetési pozícióban, így az a befizetési kötelezettség értékével romlik. 2003-ban 120 milliárd forinttal (a GDP 0,6 százaléka), 2004-ben pedig 150 milliárddal (a GDP 0,8 százaléka) lesz rosszabb a költségvetés mérlege, az uniós csatlakozás következtében.

Az állami szektor beruházásaihoz EU-forrásokból 2001-ben mintegy 20-30, 2002-ben 30-40 milliárd forint vehető figyelembe. 2003--2004-ben a hazai források átrendeződése és növelése azt eredményezi, hogy az EU-forrásokból az állami szektor beruházásaihoz 120-130, illetve 300-310 milliárd forint vonható be. A tervek szerint 2001-ben kerül sor az államháztartási törvény újrakodifikálására. Felülvizsgálják az államháztartás és alrendszereinek körét és tevékenységét, beleértve az egyes tárcák, költségvetési fejezetek, az önkormányzatok közötti feladatmegosztást.

A tőzsde nem vált a vállalatfinanszírozás érdemi csatornájává -- ismeri el a dokumentum. Ennek egyik oka, hogy a nagy, fejlődőképes vállalkozások jelentős hányada részben vagy egészben külföldi tulajdonban van, és finanszírozásuk más, kedvezőbb módon is megoldható. Számítani lehet arra, hogy a budapesti tőzsde valamely nagy európai unióbeli börze leányvállalataként fog tovább működni -- állapítja meg a kormány által ma elfogadandó anyag.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!