3p

Az Európai Parlament illetékes bizottsága nagy többséggel elfogadta kedden, hogy az észak-déli európai közlekedési folyosó Magyarországon át jusson el egészen az Adriáig - mondta el Gurmai Zita.

A jelenleg megfigyelői státusban Brüsszelben tartózkodó szocialista képviselő telefonon elmondta, hogy a 24 magyar képviselő egyöntetűen támogatta a módosító indítványt. Véleménye szerint ez is hozzájárult ahhoz, hogy sikerült meggyőzni a bizottság többségét a módosító indítvány elfogadásáról. Az Európai Parlament regionális politika, közlekedés turizmus bizottsága az unió elkövetkező, 2020-ig tartó közlekedésfejlesztési koncepciója tárgyalása során foglalkozott 30 projekttel, amelyek beruházási összege együttesen mintegy 700 milliárd euró.

Gurmai Zita hangsúlyozta, hogy ez európai léptékű javaslat, amely 5 ország számára jelent előnyöket, miközben uniós támogatással épülhet meg a Zsolna-Budapest-Ivándárda autópálya. Ez az "első olyan elfogadott módosító javaslat, amely jelentős pénzt hoz a magyar gazdaságnak" - tette hozzá. Az eredeti elképzelések szerint az autópálya Zsolnáig jutott volna, a jelenlegi módosítás már tartalmazza annak továbbvitelét Budapesten keresztül a horvát-magyar határig. Ezzel egy öt országot összekötő észak-dél irányú tengely jön létre, amely a lengyelországi Gdansktól, a horvátországi Plocéig vezető autópályát jelenti - mondta a képviselő.

Gurmai Zita elmondta azt is, hogy a módosítás benyújtásához, majd elfogadtatásához a bizottság többségét is meg kellett győzni, hiszen a megfigyelői státusú magyar képviselők módosító indítványokat nem nyújthatnak be és nem is szavazhatnak. Ez volt az egyetlen olyan módosító a 111-ből, amely egy megfigyelő kezdeményezésére került be - tette hozzá. Tavaly szeptemberben háromoldalú - magyar-horvát-bosnyák - miniszteri találkozón véglegesítették Eszéken az 5C közlekedési folyosó (Budapest-Eszék-Szarajevó-Ploce autópálya) nyomvonalát és határmetszéspontjait.

Kovács Ferenc államtitkár-helyettes akkor az MTI-nek elmondta, hogy az autópálya magyar-horvát határmetszéspontja Ivándárdánál lesz. Magyarországon 2006-ig elkészül az autópálya Budapesttől Dunaújvárosig, folytatódik az építése Szekszárdig és folynak a Szekszárd-országhatár szakasz, azon belül a Bóly-Pécs rész előkészületei. Egész hosszán Budapesttől az országhatárig 2008-2010-ig várható az autópálya megépítése, amikorra az egész 5C korridor befejezésére is számítanak. A legnagyobb gondot és ráfordítást a mintegy 330 kilométer hosszú boszniai és hercegovinai szakasz építése igényli.

Horvátország 2004-ben elkészíti az építkezési terveket és a horvátországi szakasz kivitelezését 2005-2008-ig végzi. Zuvanic horvát közlekedési miniszter szerint időközben épülni fog Horvátországban a Split-Dubrovnik autópálya is, így Eszéktől Dubrovnikig 4 órányi lesz az út majd az 5C folyosón. (MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!