A jelenleg megfigyelői státusban Brüsszelben tartózkodó szocialista képviselő telefonon elmondta, hogy a 24 magyar képviselő egyöntetűen támogatta a módosító indítványt. Véleménye szerint ez is hozzájárult ahhoz, hogy sikerült meggyőzni a bizottság többségét a módosító indítvány elfogadásáról. Az Európai Parlament regionális politika, közlekedés turizmus bizottsága az unió elkövetkező, 2020-ig tartó közlekedésfejlesztési koncepciója tárgyalása során foglalkozott 30 projekttel, amelyek beruházási összege együttesen mintegy 700 milliárd euró.
Gurmai Zita hangsúlyozta, hogy ez európai léptékű javaslat, amely 5 ország számára jelent előnyöket, miközben uniós támogatással épülhet meg a Zsolna-Budapest-Ivándárda autópálya. Ez az "első olyan elfogadott módosító javaslat, amely jelentős pénzt hoz a magyar gazdaságnak" - tette hozzá. Az eredeti elképzelések szerint az autópálya Zsolnáig jutott volna, a jelenlegi módosítás már tartalmazza annak továbbvitelét Budapesten keresztül a horvát-magyar határig. Ezzel egy öt országot összekötő észak-dél irányú tengely jön létre, amely a lengyelországi Gdansktól, a horvátországi Plocéig vezető autópályát jelenti - mondta a képviselő.
Gurmai Zita elmondta azt is, hogy a módosítás benyújtásához, majd elfogadtatásához a bizottság többségét is meg kellett győzni, hiszen a megfigyelői státusú magyar képviselők módosító indítványokat nem nyújthatnak be és nem is szavazhatnak. Ez volt az egyetlen olyan módosító a 111-ből, amely egy megfigyelő kezdeményezésére került be - tette hozzá. Tavaly szeptemberben háromoldalú - magyar-horvát-bosnyák - miniszteri találkozón véglegesítették Eszéken az 5C közlekedési folyosó (Budapest-Eszék-Szarajevó-Ploce autópálya) nyomvonalát és határmetszéspontjait.
Kovács Ferenc államtitkár-helyettes akkor az MTI-nek elmondta, hogy az autópálya magyar-horvát határmetszéspontja Ivándárdánál lesz. Magyarországon 2006-ig elkészül az autópálya Budapesttől Dunaújvárosig, folytatódik az építése Szekszárdig és folynak a Szekszárd-országhatár szakasz, azon belül a Bóly-Pécs rész előkészületei. Egész hosszán Budapesttől az országhatárig 2008-2010-ig várható az autópálya megépítése, amikorra az egész 5C korridor befejezésére is számítanak. A legnagyobb gondot és ráfordítást a mintegy 330 kilométer hosszú boszniai és hercegovinai szakasz építése igényli.
Horvátország 2004-ben elkészíti az építkezési terveket és a horvátországi szakasz kivitelezését 2005-2008-ig végzi. Zuvanic horvát közlekedési miniszter szerint időközben épülni fog Horvátországban a Split-Dubrovnik autópálya is, így Eszéktől Dubrovnikig 4 órányi lesz az út majd az 5C folyosón. (MTI)
Magyarországon át vezethet az új európai autópálya
Az Európai Parlament illetékes bizottsága nagy többséggel elfogadta kedden, hogy az észak-déli európai közlekedési folyosó Magyarországon át jusson el egészen az Adriáig - mondta el Gurmai Zita.