5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csütörtökön nyitotta meg kapuit a fővárosban a szappanoperák, valamint dokumentum- és gyerekfilmek regionális vására, a DISCOP06. A Menedzsment Fórum a helyszínen járt, és bekukkantott a kulisszák mögé. Mfor.hu tudósítás.

Három napig nyüzsgő méhkassá alakul át a Sofitel Átrium belseje a televíziós műsorkészítők és tévétársaságok szokásos éves seregszemléjén. Nem kevesebb a tét, mint hogy milyen szappanoperák, dokumentum- és rajzfilmek kerülnek képernyőre a következő évadban. A mindenre fogékony közép- és kelet-európai csatornák idén is szép számmal képviseltetik magukat, csakúgy, mint az eladói oldal.

"Az eddig regisztrált vendégek száma meghaladja az 1400-at, ami jóval magasabb, mint a korábbi években. A vásárlók is több mint 800-an vannak" - mondta el az mfor.hu kérdésére Patrick Jacaud, a DISCOP vezérigazgatója. A szervező szerint a 15 éve megrendezésre kerülő vásáron kötik a régió tévés üzleteinek mintegy 90 százalékát.

A nagy halak



Míg a nagyobb csatornák, tévétársaságok és filmforgalmazók lakosztályokban várják klienseiket, a kisebbek megelégednek egy asztallal és némi molinóval a kisebb termekben. A nagy halak közül a BBC, a CBS Paramount Television és az MTV Networks International is ellátogatott a vásárra, nem is először.

"Nem beszélhetek semmiről, amíg nincs aláírt szerződés a zsebemben" - kezdte mondandóját Chris Bluett, az MTV Networks International értékesítési vezetője, aki már harmadik éve vesz részt az eseményen. Az itthon többek között a South Parkról ismert társaság folyamatosan szemmel tartja a piacot, amelyben még jelentős potenciált lát. Az első napot átlagosnak tekinti a vezető, ám péntekre már nincs szabad időpont a naptárában. "A keleti régió és a Balkán érdeklődése jelentős" - mesélte Chris, aki szerint ez az egyik leglazább vásár az egész évben.

Osztotta ezt a nézetet az amerikai PBS társaság egyik műsorszolgáltatójának, a WGBH Internationalnak az értékesítési menedzsere, Betsy LeBlanc is. "A Cannes-i MIP-TV, a MIPCOM vagy a NATPE után kifejezetten felüdülés az itteni hangulat. Az egyhetes rendezvények futószalaghoz hasonlítanak, ezeken gyakran 4-5 értékesítő kínálja az adott társaság portékáit" - árulja el Betsy, aki szerint a DISCOP hangulata jóval barátságosabb a többi rendezvényénél. Mivel véleménye szerint dokumentumfilmekkel érkezett társaságának nem sok babér teremhet, ezért inkább a részvételt és a kapcsolatépítést tartja fontosnak.

Biznisz ajtón belül és kívül

Az üzleti élet pedig nemcsak a termekben és lakosztályokban, de a szálloda lobbijában is zajlik. A kisebb eladók és vevők, akik gyakran itt találkoznak először egymással, fürkészve nézegetik a nyakakba akasztott táblákat, majd egy csendes zugot keresnek a konkrét tárgyalásokra. Asztaluk mellett várják az érdeklődőket például az ORF Österreichischer Rundfunk képviselői, akik szintén részt vettek már a kiállításon az elmúlt esztendőkben. "Hasonló az érdeklődési kör, mint az előző években, bár Ukrajnából többen is megkerestek minket" - meséli Sabine Gruber, a cég értékesítője. Ugyan részleteket nem hajlandó elárulni, annyit azért közöl, hogy több magyar társasággal, többek közt az MTV-vel, a TV Paprikával és a Deko TV-vel is beszéltek. "Az idén nincs előre egyeztetett időpontunk a régebbi partnerek közül sem az RTL Klubbal, sem a TV2-vel, de majd összefutunk egy másik kiállításon" - zárja mondandóját Sabine.

A 15 éves független működés után tavaly decemberben a NATPE szárnyai alá került rendezvény idei fő témája, a "Think outside the box" (Ne csak "dobozban" gondolkodj!) a csatornákat egyre inkább sújtó veszélyre kívánja felhívni a szakma figyelmét: a mobil eszközök térhódítására, illetve a 30 másodperces reklámok ellen indult "támadásra".

"Ha tudnám, merre fejlődik a piac, már gazdag lehetnék" - nyilatkozta Jacaud, aki szerint a keresletet a legfiatalabb korosztály határozza meg. - "Ők már nem egy adott időpontban kíváncsiak a kedvenc műsorukra, hanem amikor nekik tetszik." A vezető azonban nem tart a tévé eltűnésétől, mindössze átalakulásról beszél, s annak bekövetkeztéig még jelentős potenciált lát a régióban: "A lengyel és a balkán piac erősödése a legkézenfekvőbb. Magyarországon már 8-10 éve bekövetkezett az, ami keletebbre most zajlik, ezért nem irigylem az olyan nagy csatornákat, mint az RTL Klub vagy a TV2. Nekik valóban nehéz növekvő eredményeket produkálniuk."

Korea a keleti pionír

Az érdeklődőket a lakosztályok és a kis asztalkák melletti pavilonok is várják. Idén először került a nagy halak közé a Koreai Tévétársaságok Szövetsége (Korean Broadcasting Commission), s "elsőbálozó" a Taipei Hsien Computer Association is. A régió iránti növekvő érdeklődést jelzi, hogyha a távol-keletiek idei szereplései sikeresek lesznek, jövőre brazil és izraeli pavilonokat is nyitnak, a korábban már sikeresen működő francia és olasz mellé. Az eladói oldalon pedig olyan országok is képviseltetik magukat, mint a Fülöp-szigetek, Monaco vagy Taiwan.

A vásárlók közül a legnagyobb számban Lengyelországból, Romániából, Oroszországból és Üzbegisztánból érkeztek a résztvevők, akik közszolgálati tévéállomások, kistérségi televíziók, kábeltévé üzemeltetők és független terjesztők számára vásárolnak műsorokat és technológiát.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!