3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A bécsi repülőteret üzemeltető Flughafen Wien AG, a Raiffeisen Zentralbank (RZB) és a szlovák Penta befektetési társaság TwoOne nevű konzorciuma gyakorlatilag kezében tudhatja a pozsonyi és a kassai repülőteret: Pavol Prokopovic szlovák közlekedési miniszter sajtótájékoztatóján azt közölte hétfőn, hogy a TwoOne pályázatát ajánlja elfogadásra a szlovák kormánynak. Végleges döntés szerdára várható.

A TwoOne pályázata teljesíti az összes pályázati feltételt és 100 bírálati pontból 77-ben felelt meg a feltételeknek. A döntő tényezőnek a kínált ár bizonyult: a konzorcium a 6 milliárd koronás vételár mellett még 7,9 milliárd korona értékben vállalt beruházásokat, azaz összesen 13,9 milliárd koronát (370 millió euró) kínált. A privatizációs pályázat tétje a Bécstől is csak 50 kilométerre lévő pozsonyi repülőtér, és a nagyságra második szlovákiai város, Kassa repülőtere.

A pályázaton a TwoOne mellett a spanyol Abertis építőipari vállalat repülőtér-üzemeltető vállalata, a TBI Plc és a szlovák J&T befektető társaság által alakított konzorcium, a német Köln-Bonn GmbH, a kanadai SNC-Lavalin és az osztrák Airport Consulting Vienna GmbH által alapított ISAP konzorcium, valamint a török J&T Finance Group repülőtér építő és üzemeltető vállalat indult.

Arra az esetre, ha a legjobb ajánlattévővel a részletekről folytatott tárgyalások nem zárulnak kielégítő eredménnyel, a kormány által felállított privatizációs tanácsadó bizottság a spanyol Abertis konzorciumával való kapcsolatfelvételt javasolta.

A szlovák sajtó már számos olyan véleménynek adott hangot, amely szerint a szomszédos bécsi repülőtér üzemeltetőjének tulajdonszerzése megszüntetné a versenyhelyzetet a két repülőtér között, ami végső soron a fogyasztókat károsítaná. Bécs jelenleg a legmagasabb, Pozsony pedig a legalacsonyabb repülőtér-használati díjat számítja fel Közép-Európában. A Ryanair már jelezte, hogy megszűnteti pozsonyi járatait, ha Bécs ráteszi a kezét a repülőtérre. A szlovák monopóliumellenes hivatal is fenntartásainak adott hangot a két szomszédos repülőtér összekötésével kapcsolatban. Formális ellenvetést azonban egyelőre nem tett.

A TwoOne véleménye szerint a pozsonyi repülőtér profitálna a bécsi légiforgalmi piachoz való hozzáférésből és a két repülőtér együttműködése javítaná a versenypozíciót a térségben. Az ISAP már novemberben jelezte, hogy az EU versenyjogi bizottsága elé viszi az ügyet, ha a bécsi repülőtér üzemeltetője nyeri meg a pályázatot. Véleménye szerint a lényegesen nagyobb bécsi versenytárs tulajdonszerzése sértené a versenyjogot és monopolhelyzetet teremtene a térségben.

A pozsonyi repülőtér, Szlovákia legnagyobb légi kapuja virágzó üzletet bonyolít a diszkont légitársaságokkal. Az idei év első felében 57 százalékkal nőtt a repülőteret igénybe vevő utasok száma, éppen a bécsi repülőtér diszkont alternatívájaként betöltött szerepének köszönhetően.

MTI/Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Még mindig tart a pozsonyi és a kassai reptér-privatizáció
Kedvezőtlen a pozsonyi reptérgyőztes ajánlata
A TwoOne-é a pozsonyi repülőtér
Négyen pályáznak a kassai és a pozsonyi reptérre
Osztrák bankok is részt vesznek a pozsonyi reptér privatizációjában

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!