4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az előrejelzéseknek megfelelően novemberre ismét a csőd szélére került a Malév Zrt. Bár Brüsszel reakcióját borítékolni lehet, mégis egyetértés van a kormány és ellenzéke között abban, hogy a légitársaságot menteni kell, mert ez nemzetgazdasági érdek, ráadásul sok ember munkahelye függ ettől, írja a Napi Gazdaság.

Néhány évtizede, amikor tevékenységét még államközi megállapodások szabályozták, a Malév kifejezetten pénzgyár volt. A költségek forintban és transzferábilis rubelben, a bevételek pedig jórészt konvertibilis valutában keletkeztek. Hasonlóra a vasfüggöny túloldalán szintén volt példa, az európai légiközlekedési piac liberalizációja előtt a Swissairt is "repülő banknak" becézték. Csakhogy a liberalizáció megszüntette ezt a kényelmes helyzetet, teret nyitott a versenynek, így a klasszikus légitársaságoknak valami újjal kellett előrukkolniuk. A kreatív váltás sem a Swissairnek, sem a Malévnak nem sikerült.

Az európai légiközlekedési ipar mostanra érett korszakához érkezett. Az érett piacokat pedig jellemzően a nagyméretű vállalatok uralják. Nagyon leegyszerűsített képlet szerint körvonalazódott is az európai piac jövőbeli szegmentációja.

Úgy tűnik, a Malév végleg kimaradt az európai légiközlekedési iparág konszolidációjából. Az adott piaci körülmények közt a Malévnak gyakorlatilag egyetlen esélye van a hosszabb távú túlélésre: találni magának egy nyereséges piaci rést és alkalmazkodni hozzá. Csakhogy a Malévnak ez a kreatív piacfeltárás és alkalmazkodás eddig sem volt erős oldala. A cég valamilyen okból mindig a nagy nyugati légitársaságokat próbálta utánozni, miközben utasai nem tudták megfizetni a magasabb szolgáltatási színvonal árát. Így a Malév jelenleg is egy sor bonyolult és költséges folyamatot működtet, miközben szolgáltatásait csak fapados árakon tudja értékesíteni.

A Malév most folyó átalakításának sikere tehát nem garantált. Ezért az államnak a következő kérdéseken volna érdemes elgondolkodnia:

  • A nemzetgazdaságnak hova és milyen menetrend szerinti járatokra van szüksége?
  • Ezen igények kielégítésére mennyi költségvetési forrást kívánunk fordítani?
  • Milyen formában legcélszerűbb támogatást nyújtani, úgy, hogy az ne ütközzön az EU szabályaiba?

Ezek - nem véletlenül - kísértetiesen hasonlítanak a MÁV-val kapcsolatos kérdésekhez.  
Három-négy nagy nyugat-európai klasszikus légitársaság-csoport (Air France-KLM, British-Iberia, Lufthansa, SAS) Három nagy fapados (Ryanair, Air Berlin, EasyJet) Valamely piaci résre specializálódott kis légitársaságok (például Flybe, Aegean Airlines) A tulajdonosaik vagy államaik jóvoltából vegetáló, túlélésre játszó, üzletileg sikertelenek, köztük a Malév. Oszkó Péter pénzügyminiszter néhány héttel ezelőtti moszkvai tárgyalása során kinyilvánította, a magyar állam kész arra, hogy tulajdonszerzéssel járuljon hozzá a Malév helyzetének rendezéséhez, működőképességének fenntartásához. Ez a tulajdonszerzés adósságkonverzió keretében történne, ám a Pénzügyminisztérium nem árulta el, hogy ez mennyibe kerülhet. A szaktárca a Napi Gazdaság kérdésére közölte: a Malév gazdasági és turisztikai szempontból egyaránt fontos, ezért fűződik Magyarországnak érdeke ahhoz, hogy megmaradjon. A nemzeti vagyonkezelő arról tájékoztatta a Napi Gazdaságot, hogy jelenleg nincs tudomásuk olyan potenciális befektetőről, amely érdeklődne a Malév iránt.

Együtt sírunk, együtt nevetünk, azaz a Budapest Airport számára igen fontos a Malév talpon maradása, hiszen Ferihegy forgalmának mintegy 40 százalékát adják a hazai légitársaság utasai - mondta Hardy Mihály, a reptér-üzemeltető szóvivője. (A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tájékoztatása szerint a reptér privatizációs szerződésében a magyar állam nem vállalt garanciát az utasforgalmat illetően.) Ha ennyi szereplőnek érdeke, hogy a Malévot ne hagyja sorsára az állam, logikus feltételezni, hogy az érintettek közösen lobbizhatnak a légitársaság érdekében, ám a szóvivő ilyen összehangolt tevékenységről nem tud. A Budapest Airport tanulmányban vizsgálta, mivel járhat egy-egy nemzeti légitársaság összeomlása. E szerint a Swissair és a Sabena megszűnése után három-négy évig is eltartott, amíg a zürichi, illetve a brüsszeli reptér légi forgalma helyreállt. Bár a Malév célállomásainak 80 százaléka más légitársaságok menetrendjében is szerepel, nincs olyan szabad kapacitás Európában, amellyel a magyar cég járatait azonnal pótolni lehetne - tette hozzá Hardy.

(Napi Gazdaság)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!