Munkaerőhiánnyal küzd a logisztikai szektor Magyarországon, futárhiány nehezíti az online redelések kiszállítását - közölte GKI Digital ipari jelentésének megállapítását szerdán az MTI-vel. A GKI Digitál 1400 vállalatot, köztük 10 futárcéget kérdezett meg.
A kutatóintézet közleményében rámutat arra, hogy az online vásárlás egyre népszerűbb Magyarországon is, 2017-ben egy átlagos online vásárló már 11 alkalommal intézte vásárlását webáruházon keresztül. A szektor 18 százalékos növekedése messze meghaladja a hagyományos kiskereskedelem bővülési ütemét, ami a csomagszámok emelkedésében is megmutatkozik. Az elemzés szerint a futárcégek tavaly több mint 17 millió rendelés kézbesítésében működtek közre és ez a szám idén várhatóan 18-20 százalékkal nő.
A futárcégek számára hagyományosan az ünnepi szezon számít a legfontosabb és legnehezebb időszaknak, az éves csomagszám 30-40 százalékát a karácsonyt megelőző 2-3 hónapban kézbesítik.
A GKI Digital kimutatta, hogy a munkaerőhiány már többek közt az online kiskereskedelmet kiszolgáló logisztikában is megmutatkozik, raktári munkást és futárt is nehéz találni, a jelentkezők kevésbé képzettek és gyakorlottak, betanításuk ezért időigényes és költséges, ezt követően pedig nehéz őket megtartani, amit tovább tetéz a minimálbérek tavaszi emelése.
Egyre több futár dönt úgy, hogy inkább a környező országokba megy dolgozni. A helyzet komolyságát jelzi, hogy már nemcsak a sofőrök, de az őket közvetlenül foglalkoztató, a helyi csomagkezelésért felelős logisztikai alvállalkozók is sok esetben inkább külföldön, jellemzően Ausztriában keresnek jobb lehetőségeket - írja közleményében a GKI Digital.
MTI