Komoly nemzetközi összefogás látszik kibontakozni annak érdekében, hogy megtalálják az Air France légitársaság hétfő hajnalban valószínűleg az Atlanti-óceánba zuhant Airbus A330-asának fekete dobozát. Míg eddig a kutatás elsősorban a Brazíliához közeli területekre, valamint a dél-amerikai ország és Szenegál között félúton lévő részre koncentrálódott, most már a Zöld-foki szigetek környékén is keresik a repülőgép roncsait.
Harminc napig tart ki az akku
A Spiegel Online információi szerint a keresésben nyolc brazil katonai repülőgép és három hadihajó mellett francia és spanyol hadihajók is részt vesznek, ezen felül egy nemzetközi repülőgépflotta is csatlakozott az akcióhoz. Az első hajó a hatalmas távolságok miatt várhatóan csak szerdán éri el a szerencsétlenség feltételezett helyszínét, ezért a hatóságok arra kérték a körzetben tartózkodó kereskedelmi hajókat, hogy maguk is segítsék a keresést.
Az idő annál is inkább sürget, mivel a fekete doboz akkumulátora mintegy 30 napig tart ki, ráadásul az idő előrehaladtával gyengülnek a kisugárzott jelek. A hivatalosan FDR-nek, azaz Flight Data Recordernek nevezett doboz megtalálása azért kiemelten fontos, mivel az általa rögzített adatok alapján pontosan vizsgálhatók a baleset körülményei és lehetséges okai.
A tűzálló, többrétegű, általában titánbevonatú, igen durva behatásoknak is ellenálló szerkezetet egyébként áltálában a gép farokrészében helyezik el, mivel zuhanás esetén így az egész géptest mint törési zóna tompítja az ütközés erejét. A könnyebb megtalálhatóság érdekében az újabb típusok már rádiójel sugárzásával vagy vízalatti szonárjelekkel hívják fel magukra a figyelmet.
A kémműholdak is segíthetnek
Szakértők emellett abban bíznak, hogy az amerikai kémműholdak is tudnak majd információkkal szolgálni a repülőgép sorsáról. Azok alapján ugyanis várhatóan nem csak a gép útvonala lesz rekonstruálható, hanem a kérdéses időpontban uralkodó időjárási viszonyokat is elemezni lehet majd.
Ez persze már nem segít a fedélzeten tartózkodó mintegy 12 főnyi legénységen és 216 utason, akik feltehetően életüket vesztették a szerencsétlenségben. Mint ismert, az Air France gépe közép-európai idő szerint vasárnap éjfélkor szállt fel a riói repülőtérről, és hétfő 11 óra 10 perckor kellett volna leszállnia Párizsban. A repülőnek azonban az Atlanti-óceán felett nyoma veszett – a brazil partokat még elhagyta, az afrikai légtérbe viszont már nem érkezett meg.
Négy magyar az utasok között
A dugig telt gépen összességében több mint 30 nemzet állampolgára utazott, a legnagyobb számban franciák (61-en), brazilok (58-an) és németek (26-an). Az utaslistán négy magyar neve is szerepel, mint ahogy erről a párizsi válságközpont hétfő délután hivatalosan is értesítette a magyar nagykövetet.
A négy magyar - a Hír TV információi szerint - két felnőtt ( egy nő és élettársa), valamint két magyar kisfiú. A televízió úgy tudja, az asszony a Nemzetközi Pető Intézetben dolgozott, és egy három hetes tanfolyamot tartott a dél-amerikai országban.
Menedzsment Fórum