2001. április 18. 11:00

A visszafogottabb lelkesedés és a szereplők számának csökkenése ellenére a vállalatközi internetes kereskedelem jelentős növekedés előtt áll.

A jövőben egyre meghatározóbbak lehetnek az elektronikus piactereken is megjelenő hagyományos kereskedelmet folytató vállalkozások -- derül ki több tanácsadó cég napokban közölt elemzéséből.

Az elektronikus kereskedelem vállalatközi része (B2B) az International Data Corporation (IDC) elemzése szerint a tavalyi 280 milliárd dolláros forgalomról 2004-re akár az évi 2600 milliárd dollárt is elérheti. Az ugyancsak elismert Gartner Group 2004-re már több mint 7000 milliárdos forgalmat jövendölt.

Az IDC szerint a B2B a jövőben már nem látványosan, hanem csak a megfelelő partnerkapcsolatokkal rendelkező vállalatok fejlődésével bontakozik ki. Szerepük leginkább a költségcsökkentésben és a közvetlenebb vevőkapcsolatban mutatkozik meg. A független elektronikus piacterekre is egyre nagyobb szerep vár, 2004-re az IDC szerint ezeken bonyolódik az összes B2B-kereskedelem közel fele, azaz 1200 milliárd dollárnyi. Az elektronikus formában történő vállalatközi kereskedelem méretének legalábbis megtízszereződésére számító elemzőkkel szemben négy jó nevű tanácsadó cég külön-külön jóval visszafogottabb álláspontot fogalmazott meg.

A düsseldorfi Booz Allen & Hamilton és a müncheni Bain & Company egyaránt komoly portfóliótisztítást vár az "új gazdaság" cégeitől. A részvényesi értékre összpontosító, angolszász Cap Gemini Ernst & Young szakértői szerint különösen a pénzügyi szolgáltatást kínálóknak (on-line-brókereknek, internetbankoknak) kell küzdeniük életben maradásukért. Úgy vélik, a bajok fő forrása, hogy a vállalkozások alulbecsülték az ügyfelek megszerzésének és megtartásának költségeit, így erre nem is volt fedezetük. A tanácsadó szerint a siker érdekében a cégeknek fokozottan ki kell használniuk az immateriális javakban, így a már bevezetett cégnévben rejlő lehetőségeket.

Mindazonáltal a PricewaterhouseCoopers fejlődésként értékeli, hogy a korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló tőkéért folytatott küzdelemben a vállalatok egyre szívesebben tüntetik fel az interneten eredményeiket.

Az Európai Informatikai Megfigyelőközpont (Eito) szerint az európai vállalatok függetlenedhetnek az amerikai trendtől. A nyugat-európai informatikai és távközési piac így az idén 11 százalékkal nőve akár 600 milliárd eurós forgalmat is elérhet, s ebben a fejlődés motorját az elektronikus kereskedelem adhatná. Ám a Bain & Company figyelmeztet: jelenleg csak minden huszadik elektronikusan kereskedő vállalkozás nyereséges. Ezért fontos a hagyományos vállalatokkal való kapcsolatok erősítése is.

A Booz Allen & Hamilton szerint a kiút a fő tevékenységre való koncentrálás, mert a gondok alapvető forrása a nagy cél, az idegen piacokon és az új ágazatokban való túl gyors terjeszkedés, a piacnövekedés téves megítélése és a tőzsdei túlértékeltség.

Magyarországon a Carnation Corporation mintegy 117 milliárd forintra tette a tavalyi B2B-kereskedelem nagyságát, az ideit 262 milliárdra becsüli. Ezzel szemben a GKI Gazdaságkutató Rt., a Webigen Rt. és a Sun Microsystem felmérése az elmúlt évi vállalatközi internetes kereskedelem forgalmát összesen 21 milliárdra becsülte. A KPMG vizsgálata szerint nálunk az egyes iparágak internetes felkészültsége között csak kis különbségek vannak.

A pénzügyi, illetve az informatikai és kommunikációs szektor, valamint az elektronikai ipar átlag feletti, míg az autógyártás és a logisztika az alatti felkészültséget mutatott. Ugyan a pénzügyi és technológiai akadályok már csökkennek, a felmérés szerint a magyar társaságok kevés energiát fordítanak a versenytársak elektronikus kereskedelmi tervei megismerésére. Ez azt jelzi, hogy nem tekintik ezt a fajta felkészültséget versenyelőnyt biztosító tényezőnek.

A hazai kis- és középvállalatok mindössze negyedének van saját honlapja, holott az internetet közel 60 százalékuk használja rendszeresen - állapítja meg a TNS Modus felmérése. A honlapon elsősorban statikus céges információk találhatók, az interaktív on-line megrendelést lehetővé tevők hányada alig néhány százaléknyi. Ezen vállalati réteg megnyerésére három hazai társaság -- a Cisco Systems Hungary, a Matávnet és a Laurel -- többlépcsős e-üzletépítési programot dolgozott ki. Ennek igénybevétele a vállalkozások számára havi 8-10 ezer forinttól induló költségterhet jelent.