4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A visszafogottabb lelkesedés és a szereplők számának csökkenése ellenére a vállalatközi internetes kereskedelem jelentős növekedés előtt áll.

A jövőben egyre meghatározóbbak lehetnek az elektronikus piactereken is megjelenő hagyományos kereskedelmet folytató vállalkozások -- derül ki több tanácsadó cég napokban közölt elemzéséből.

Az elektronikus kereskedelem vállalatközi része (B2B) az International Data Corporation (IDC) elemzése szerint a tavalyi 280 milliárd dolláros forgalomról 2004-re akár az évi 2600 milliárd dollárt is elérheti. Az ugyancsak elismert Gartner Group 2004-re már több mint 7000 milliárdos forgalmat jövendölt.

Az IDC szerint a B2B a jövőben már nem látványosan, hanem csak a megfelelő partnerkapcsolatokkal rendelkező vállalatok fejlődésével bontakozik ki. Szerepük leginkább a költségcsökkentésben és a közvetlenebb vevőkapcsolatban mutatkozik meg. A független elektronikus piacterekre is egyre nagyobb szerep vár, 2004-re az IDC szerint ezeken bonyolódik az összes B2B-kereskedelem közel fele, azaz 1200 milliárd dollárnyi. Az elektronikus formában történő vállalatközi kereskedelem méretének legalábbis megtízszereződésére számító elemzőkkel szemben négy jó nevű tanácsadó cég külön-külön jóval visszafogottabb álláspontot fogalmazott meg.

A düsseldorfi Booz Allen & Hamilton és a müncheni Bain & Company egyaránt komoly portfóliótisztítást vár az "új gazdaság" cégeitől. A részvényesi értékre összpontosító, angolszász Cap Gemini Ernst & Young szakértői szerint különösen a pénzügyi szolgáltatást kínálóknak (on-line-brókereknek, internetbankoknak) kell küzdeniük életben maradásukért. Úgy vélik, a bajok fő forrása, hogy a vállalkozások alulbecsülték az ügyfelek megszerzésének és megtartásának költségeit, így erre nem is volt fedezetük. A tanácsadó szerint a siker érdekében a cégeknek fokozottan ki kell használniuk az immateriális javakban, így a már bevezetett cégnévben rejlő lehetőségeket.

Mindazonáltal a PricewaterhouseCoopers fejlődésként értékeli, hogy a korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló tőkéért folytatott küzdelemben a vállalatok egyre szívesebben tüntetik fel az interneten eredményeiket.

Az Európai Informatikai Megfigyelőközpont (Eito) szerint az európai vállalatok függetlenedhetnek az amerikai trendtől. A nyugat-európai informatikai és távközési piac így az idén 11 százalékkal nőve akár 600 milliárd eurós forgalmat is elérhet, s ebben a fejlődés motorját az elektronikus kereskedelem adhatná. Ám a Bain & Company figyelmeztet: jelenleg csak minden huszadik elektronikusan kereskedő vállalkozás nyereséges. Ezért fontos a hagyományos vállalatokkal való kapcsolatok erősítése is.

A Booz Allen & Hamilton szerint a kiút a fő tevékenységre való koncentrálás, mert a gondok alapvető forrása a nagy cél, az idegen piacokon és az új ágazatokban való túl gyors terjeszkedés, a piacnövekedés téves megítélése és a tőzsdei túlértékeltség.

Magyarországon a Carnation Corporation mintegy 117 milliárd forintra tette a tavalyi B2B-kereskedelem nagyságát, az ideit 262 milliárdra becsüli. Ezzel szemben a GKI Gazdaságkutató Rt., a Webigen Rt. és a Sun Microsystem felmérése az elmúlt évi vállalatközi internetes kereskedelem forgalmát összesen 21 milliárdra becsülte. A KPMG vizsgálata szerint nálunk az egyes iparágak internetes felkészültsége között csak kis különbségek vannak.

A pénzügyi, illetve az informatikai és kommunikációs szektor, valamint az elektronikai ipar átlag feletti, míg az autógyártás és a logisztika az alatti felkészültséget mutatott. Ugyan a pénzügyi és technológiai akadályok már csökkennek, a felmérés szerint a magyar társaságok kevés energiát fordítanak a versenytársak elektronikus kereskedelmi tervei megismerésére. Ez azt jelzi, hogy nem tekintik ezt a fajta felkészültséget versenyelőnyt biztosító tényezőnek.

A hazai kis- és középvállalatok mindössze negyedének van saját honlapja, holott az internetet közel 60 százalékuk használja rendszeresen - állapítja meg a TNS Modus felmérése. A honlapon elsősorban statikus céges információk találhatók, az interaktív on-line megrendelést lehetővé tevők hányada alig néhány százaléknyi. Ezen vállalati réteg megnyerésére három hazai társaság -- a Cisco Systems Hungary, a Matávnet és a Laurel -- többlépcsős e-üzletépítési programot dolgozott ki. Ennek igénybevétele a vállalkozások számára havi 8-10 ezer forinttól induló költségterhet jelent.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!