A nagy pénzek a tévéhirdetések felől az online reklámok felé vették az irányt, ahol a Facebook és a Google egymással versengve dominálják a piacot - alig lehet labdába rúgni mellettük. Ez a digitális világrend azonban hamarosan fenekestül felfordul, legalábbis Martin Sorrell szerint.
"Az Amazon penetrációja a legtöbb területen félelmetes, ha nem egyenesen elrettetntő" - mondja a brit WPP reklám- és pr-ügynökségóriás vezérigazgatója a Mashable cikkében. Sorrell arról beszél, hogy szó szerint rengeteg álmatlan éjszakát okoz neki az online bolthálózat, és hogy ez a helyzet a jövőben valószínűleg csak romlani fog.
Tényleg minden jel erre mutat: az Amazon az iparági jelentések szerint szép csendben hónapok óta izmosítja a hirdetési üzletágát, és semmi sem utal arra, hogy visszavennének a tempóból. Bár egyelőre csak kevesebb mint két százaléknyi a részesülésük a digitális piacból a Facebook és a Google közös kétharmadával szemben, a legutóbbi pénzügyi beszámolójuk szerint a digitális reklámszekció értéke nőtte messze a legnagyobbat az elmúlt egy év alatt: 60 százalékkal erősödött a 2016 eleji állapotához képest. Az Emarketer kutatócég előrejelzése szerint az Amazon több mint 1 milliárd dolláros bevételt fog generálni idén, mellyel megelőzi a Snapchatet is, pedig ők elsődlegesen hirdetésalapú biznisz.
Az online hirdetések akkor lesznek sikeresek, ha tudjuk, hány embert érünk el velük, és az, ha ismerjük is ezen emberek szokásait és igényeit. A Google és a Facebook évek óta buzgón jegyzeteli a felhasználói szokásokat, így biztosítják a hirdetőknek, hogy felületeiken mindenki másnál jobban targetálhassák a reklámjaikat. De az Amazonnak van egy nagy előnye velük szemben.
A hirdetők célja az, hogy oda fészkeljék be a hirdetéseiket, ahol a konkrét vásárlás megtörténik. A Facebook és a Google vásárlás-gombok beágyazásával és egyéb praktikákkal akarták rávenni a felhasználókat, hogy ott, helyben csengessenek, de a valóság még mindig az, hogy az emberek Google-ben keresnek rá egy termékre, majd az oldalt elhagyva egy másik site-on ejtik meg a valódi vásárlást. Ilyen site az Amazon is.
Hiába tehát a Facebook és a Google erőfölénye,valójában az Amazon az, aki utolérhetetlen a netezők tényleges vásárlási szokásainak megismerésében. Már most hatalmas adathalmaz áll a rendelkezésükre, és ez minden egyes a böngészéssel, zenékbe való belehallgatással, könyvekbe való beleolvasással és magával a vásárlással folyamatosan bővül. És Sorrell szerint hamarosan fel is zárkózik majd a mostani két nagy mellé.
Nem csak az Amazon penetrációjának mértéke a félelmetes a reklámszakember szerint. Azt is mondja, hogy a három versengő barát/ellenség közül az online kereskedőház messze a legbarátságtalanabb, bár azt is hozzátette, hogy ők még az út elején járnak, és ez változhat. Mindenesetre a WPP nemrég nyitotta meg új ügínökségét Seattle-ben, kifejezetten az Amazon kedvéért, melynek szintén itt van a központja. A régi szabályt követi, mely szerint tartsuk a barátainkat közel, de az ellenségeinket még közelebb.
mfor.hu