3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a sebességmérők hibája valóban oka lehetett a június elsején 228 fővel az Atlanti-óceánba zuhant Air France-gép tragédiájának, azonban lehetséges, hogy nem csak ez áll a háttérben, közölte az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA). Az Air France eközben cáfolta azt a tegnap megjelent hírt, miszerint gépeik mostantól csak abban az esetben szállhatnak fel, ha két új sebességmérő szondával vannak felszerelve. A tragédia helyszínén talált holttestek száma időközben 41-re emelkedett, az első tizenhatot ma szállítják a brazil Recife városába.

Nem kizárólag a sebességmérők meghibásodása tehető felelőssé az Air France-gép tragédiájában, közölte kedden a napokban megjelent híreket kommentálva az EASA. Az ügynökség szerint ugyanis a gépeket akkor is biztonságosan lehet vezetni, ha ezek a szondák elromlanak – hívja fel a pilóták figyelmét az ez ügyben kiadott nyilatkozatuk. Az EASA ezzel együtt már dolgozik egy olyan ajánláson, amely a szondák cseréjét javasolja a hosszú távú szakaszokon bevetett Airbus-gépeknél, írja a Spiegel.

Felgyorsították a szondák cseréjét

Az Air France ezzel egyidejűleg közölte, hogy a katasztrófa következtében felgyorsította a sebességmérők cseréjére vonatkozó programját. A cég azonban egyúttal azonban cáfolta a szakszervezetek azon állításait, miszerint gépeik mostantól csak abban az esetben szállhatnak fel, ha két modern szondával vannak felszerelve.

Korábbi hírek szerint a vizsgálatok jelenleg arra irányulnak, hogy megállapítsák: valóban eljegesedtek-e a gép külső műszerei, köztük a sebességmérő szondák. Elképzelhető ugyanis, hogy a számítógépes rendszer ezért diktált túl gyors vagy túl lassú tempót a repülőnek, s ez vezetett a lezuhanáshoz – igaz, ez egyelőre még nincs bizonyítva.

Ezzel kapcsolatban a napokban AFP hírügynökség közzétett egy belső feljegyzést. Eszerint az Air France munkatársai már 2008-ban figyelmeztették a pilótákat, hogy a gépek sebességmérő műszereivel gond lehet. A november 8-i keltezésű dokumentumokban "számos közjátékról" esik említés, melyek mind az Airbus A330 és A340-nel állnak kapcsolatban.

Fekete doboz: már nyomon vannak

A hibák között szerepelnek hamis sebességmérések, a kapitány és a másodpilóta monitorán megjelenő sebességadatok különbözősége és a robotpilóta automatikus kikapcsolódása. Összességében az elmúlt másfél évtizedben több olyan eset is előfordult, amikor a szondák több percre eljegesedtek, és ezért hamis adatokat közöltek.   

A tragédia okáról pontos információkkal szolgálhat majd a repülőgép fekete doboza, amelyet a francia Emeraude nevű atomtengeralattjáró is keres a helyenként hat kilométeres mélységet is elérő óceánban.  Az idő mindenesetre sürget, mivel a fekete doboz akkumulátora mintegy 30 napig tart ki, ráadásul az idő előrehaladtával gyengülnek a kisugárzott jelek.

41 áldozatot találtak meg eddig

Bizakodásra ad viszont okot, hogy a brazil haditengerészet megtalálta a szerencsétlenül járt Airbus farkát (azaz a függőleges vezérsíkot). A fekete dobozt pedig ennek közelében, a gép hátsó részén, a törzsben szokták elhelyezni.

Mint ismert, az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó Airbus A330-as típusú gépe június elsején zuhant az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal. A gép roncsait és az első áldozatokat június 6-án találták meg a brazil Fernando de Noronha szigettől 650 kilométerre északkeletre az Atlanti-óceánban.

A Globo.com brazil hírportál szerint eddig 41 utas holttestre bukkantak, ebből 16-ot még ma a Recife nevű brazil városba szállítanak.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!