Nem kizárólag a sebességmérők meghibásodása tehető felelőssé az Air France-gép tragédiájában, közölte kedden a napokban megjelent híreket kommentálva az EASA. Az ügynökség szerint ugyanis a gépeket akkor is biztonságosan lehet vezetni, ha ezek a szondák elromlanak – hívja fel a pilóták figyelmét az ez ügyben kiadott nyilatkozatuk. Az EASA ezzel együtt már dolgozik egy olyan ajánláson, amely a szondák cseréjét javasolja a hosszú távú szakaszokon bevetett Airbus-gépeknél, írja a Spiegel.
Felgyorsították a szondák cseréjét
Az Air France ezzel egyidejűleg közölte, hogy a katasztrófa következtében felgyorsította a sebességmérők cseréjére vonatkozó programját. A cég azonban egyúttal azonban cáfolta a szakszervezetek azon állításait, miszerint gépeik mostantól csak abban az esetben szállhatnak fel, ha két modern szondával vannak felszerelve.
Korábbi hírek szerint a vizsgálatok jelenleg arra irányulnak, hogy megállapítsák: valóban eljegesedtek-e a gép külső műszerei, köztük a sebességmérő szondák. Elképzelhető ugyanis, hogy a számítógépes rendszer ezért diktált túl gyors vagy túl lassú tempót a repülőnek, s ez vezetett a lezuhanáshoz – igaz, ez egyelőre még nincs bizonyítva.
Ezzel kapcsolatban a napokban AFP hírügynökség közzétett egy belső feljegyzést. Eszerint az Air France munkatársai már 2008-ban figyelmeztették a pilótákat, hogy a gépek sebességmérő műszereivel gond lehet. A november 8-i keltezésű dokumentumokban "számos közjátékról" esik említés, melyek mind az Airbus A330 és A340-nel állnak kapcsolatban.
Fekete doboz: már nyomon vannak
A hibák között szerepelnek hamis sebességmérések, a kapitány és a másodpilóta monitorán megjelenő sebességadatok különbözősége és a robotpilóta automatikus kikapcsolódása. Összességében az elmúlt másfél évtizedben több olyan eset is előfordult, amikor a szondák több percre eljegesedtek, és ezért hamis adatokat közöltek.
A tragédia okáról pontos információkkal szolgálhat majd a repülőgép fekete doboza, amelyet a francia Emeraude nevű atomtengeralattjáró is keres a helyenként hat kilométeres mélységet is elérő óceánban. Az idő mindenesetre sürget, mivel a fekete doboz akkumulátora mintegy 30 napig tart ki, ráadásul az idő előrehaladtával gyengülnek a kisugárzott jelek.
41 áldozatot találtak meg eddig
Bizakodásra ad viszont okot, hogy a brazil haditengerészet megtalálta a szerencsétlenül járt Airbus farkát (azaz a függőleges vezérsíkot). A fekete dobozt pedig ennek közelében, a gép hátsó részén, a törzsben szokták elhelyezni.
Mint ismert, az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó Airbus A330-as típusú gépe június elsején zuhant az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal. A gép roncsait és az első áldozatokat június 6-án találták meg a brazil Fernando de Noronha szigettől 650 kilométerre északkeletre az Atlanti-óceánban.
A Globo.com brazil hírportál szerint eddig 41 utas holttestre bukkantak, ebből 16-ot még ma a Recife nevű brazil városba szállítanak.
Menedzsment Fórum