A világ legnagyobb üdítőital piaca az Egyesült Államok, ahol 2015-ben 1,2 százalékkal esett vissza a szénsavas üdítőitalok forgalma. 2014-ben is közel egy százalékos volt a visszaesés, derült ki a Beverage Digest éves jelentéséből.
A piac két legnagyobb szereplője közül az alacsonyabb fogyasztás a Pepsit érzékenyebben érintette, hiszen a termékeikből 3,2 százalékkal tudott kevesebbet eladni, miközben a Coca-Cola esetében 1 százalékos csökkenést mértek.
Ebbe még az Apple is belebukott
Az egészségtudatosabb életmód és a megváltozott fogyasztói szokások persze nem jelentenek újdonságot a gyártók számára, nem véletlen, hogy igyekeznek folyamatosan átalakítani a termékkínálatukat. Így a Coca-Cola ma már számottevő szereplője az ásványvíz, a gyümölcslevek vagy éppen az energiaitalok piacának is.
Egy évtizedes távlatban egyébként még látványosabb az üdítők iránti kereslet csökkenése, hiszen 2004-ben még 10,2 milliárd egységet értékesítettek (egy egység 192 unciának, 1,5 gallonnak, vagyis nagyjából 5,6 liternek felel meg), addig a tavalyi évben már csak 8,7 milliárd fogyott.
A vállalatok a statisztikákkal is igyekeznek kozmetikázni az eredményeket. Miután a fogyasztók egyre inkább a kisebb kiszerelésű italokat keresik, ezért az eladott gallonok (vagy literek) helyett az értékesített palackok és dobozok mennyiségét hangsúlyozzák, amelyek valóban növekedtek az utóbbi években is. Mindezt egyébként a vállalatok sem nagyon bánják, hiszen egy-egy kisebb kiszerelésű üdítőn nagyobb árrést tudnak realizálni, mint például egy kétliteres palackon. Így végeredményben számukra sem jelent olyan nagy problémát, hogy űrmértékben csökken a fogyasztás.
Az üdítőital gyártók ráadásul a szénsavas italokon kívüli szegmensekben folyamatos növekedést érnek el az amerikai piacokon. A Pepsi tulajdonában lévő Gatorade sportitalok forgalma például 6 százalékkal ugrott meg, de a két nagy cég tulajdonában lévő ásványvíz márkák, a Dasani, az Aquafina, vagy a Poland Springs még ennél is erősebb 6,5 és 11,4 százalék közötti növekedést tudott elérni.
mfor.hu