A vásárlói tudatosságot egzaktan mérő Tudatos Vásárlói Index (TVI) az eredményeket egy olyan hétfokú skálán jeleníti meg, ahol az 1-es kategória a legkevésbé, a 7-es a leginkább tudatos fogyasztókat jelöli.
A 2007 decemberében végzett első felmérés szerint a TVI 4,55 ponton állt, jelenleg 4,95-ös átlagot mutat, amely a tudatosság növekedésére utal.
Az attitűd vizsgálatok során már az első felmérésben is kiderült, hogy a közvetlen, alapvető fogyasztói érdekeiket fontosabbnak tartják a vásárlók, mint az elvi alapon nyugvó környezettudatos gondolkodást. Meglepő ugyanakkor, hogy a TVI egyes mutatói szerint a vevők a közvetlen érdekeiket sem tartják következetesen szem előtt, hiszen a legkedvezőbb ár felkutatása sem tartozik már a tíz legfontosabb preferencia közé.
A közlemény szerint míg a korábbi adatfelvétel során a megkérdezettek 57 százaléka a vásárlás előtt biztosan megnézte, hogy mit hol érdemes megvenni, addig az újabb eredmények alapján alig 50 százalék tájékozódik az árak felől.
A válaszadók kétharmada a tizenhárom fogyasztói joggal kapcsolatos kérdésből mindössze hét vagy annál kevesebb kérdésre adott helyes választ - derül ki a közleményből.
Nagyfokú bizonytalanság tapasztalható a jótállás és a szavatosság fogalmainak tartalma körül, és nem jobb a helyzet a különböző termékek visszacserélésének feltételeit illetően sem. Így csak minden harmadik ember tudja, hogy három napon belül bármilyen termék indoklás nélkül visszavihető a kereskedőnek, és csak minden negyedik, hogy a jótállás minden termékre és szolgáltatásra alapvetően jár.