A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium honlapján elérhető dokumentum augusztus 24-ig készült el. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza.
A kotottpalya.blog.hu korábban azt írta, hogy a dokumentumot készítő Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos összesen 1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor.
Ez azt jelentené - írja a portál -, hogy a mellékvonalak nagyobbik felén leállnának a vonatok, és olyan városok maradnának teljesen vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény és Gyöngyös.
Egyelőre nem tudni, mennyi vonalat zárnak be
Az tény, hogy a most nyilvánosságra hozott javaslat egyelőre nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra. A tervezet azokat a szakmai, gazdaságossági és hatékonysági megfontolásokat rögzíti, amelyek mentén javulhat a közösségi közlekedésre fordított költségvetési források felhasználása, bővülhet a szolgáltatók közötti együttműködés, nőhet a szolgáltatási színvonal és erősödhet az ágazat versenyképessége az egyéni közlekedéssel szemben, áll a minisztérium közleményében.
Antali Károly szerint a jövő évi vasúti és autóbusz-közlekedési menetrendet országos és regionális szinten dolgozzák ki, erről az egyeztetések folynak. Az országos hálózatra vonatkozó közlekedési közszolgáltatási megrendelés november 30-ig születik meg, ezen felül minden régióban köt a közlekedési miniszter egy-egy közlekedési közszolgáltatási szerződést.
A régiókra bízzák a döntést
A kormánybiztos az MTI-nek nyilatkozva utalt arra, hogy a hamarosan megalakuló regionális közlekedési tanácsok - amelyek tagjairól még nincs megállapodás - fogják majd megmondani, hogy a rendelkezésükre álló anyagi lehetőségekből milyen közlekedést kérnek a helyi igények kielégítésére.
Kiemelte: a régiókban élők tudják leginkább megmondani, hogy milyen közlekedési igény van a területükön. Ismerni fogják az anyagi lehetőségeket, és ezt kell majd összehangolni a menetrendi megrendelésével. A régiókban fog eldőlni egyebek között, hogy a vasúti mellékvonalakra kérnek-e személyszállítási megrendelést, vagy inkább az autóbuszt választják.
A kormánybiztos megerősítette: a közösségi közlekedés átalakítása több területre vonatkozik. Regionalizálni kell az infrastruktúrát, a szolgáltatót, a tevékenységet. Fontossági sorrendet kell felállítani a közösségi közlekedésen belül, például elsőbbséget kell biztosítani a munkába, iskolába járóknak.
A szolgáltatók - a 68 MÁV-érdekeltségű vállalat és a 24 Volán-társaság - hatékonyságát javítani kell, ami akár cégjogi változással is járhat. Ésszerűsíteni kell a jelenlegi kedvezményrendszert, de ehhez pontosan ismerni kell, ki milyen kedvezménnyel utazik.
1,3 helyett a GDP 1 százaléka mehet el erre
Antali Károly szerint az átalakítás célja hosszú távon is kiszámítható finanszírozási pályára állítani a közösségi közlekedést. A következő három évben a GDP 1 százalékát kívánják átlagosan évente a közösségi közlekedés finanszírozására fordítani.
Az MTI híradása szerint utalt arra, hogy 2007-2009. között évente átlagosan a GDP 1,3 százalékát tette ki a közösségi közlekedésre fordított állami forrás, amelyből 1 százalék a fogyasztói árkiegészítés és a veszteségtérítés, a többi vagyonfelélés vagy tőkepótlás miatt volt szükséges.
A kormánybiztos úgy véli, a közösségi közlekedés átalakítása hosszabb távú folyamat, amelyet el kell indítani, és a végén az utasok jól járnak, mert jobb szolgáltatást kapnak.
Az átalakítás eredménye a következő kormányzati ciklusban érződik majd - jelezte.
Menedzsment Fórum