Mindenki blogolt Obama beiktatásán, még azok is, akik közvetítették azt. Semmi meglepő nincs abban, hogy egy alapvetően fiatalokat, és főleg az interneten keresztül megmozgató kampányt követően a beiktatási ceremónia is nagyobb hangsúlyt kapott a világhálón, mint azelőtt bármilyen esemény. Obama hatalomátvétele egyben egy új digitális korszak kezdetét is jelenti az amerikai kormányok életében, írja a CNN.
Amikor 12:01 percet ütött az óra Washingtonban, Obama csapata átvette a vezetést a Fehér Ház honlapja felett is, néhány egyszerű szóval jelezve ezt: "A változás eljött Amerika számára."
A Fehér Ház új médiaigazgatója, Macon Philips első blogbejegyzése a következőképp hangzott: "Amerikaiak milliói segítették hatalomra Obama elnököt az internet segítségével, és vettek részt országunk jövőjének alakításában."
Mindenről beszámoltak
A CNN szerint még az Egyesült Államok történelmében is példátlan, hogy egy elnöki beiktatás ennyire felkeltse a blogtársadalom figyelmét. A bloggerek kiugróan magas számban találgatták, mit fog viselni felesége, Michel Obama a beiktatás napján, vagy éppen az elnöki beszédet elemezték. A New York-i blogger, George Packer azt írta, hogy ugyan az elnök nem mondott olyan dolgokat, melyeket évszázadok múlva is idézni fognak, de azért a beszéde nagyszerű volt. Nem csak retorikai élmény volt, de az igazat mondta ki, ezzel teremtve meg saját történelmét és költészetét.
A „tweets” néven futó bloggerek tudósításába sok helyen bele lehetett futni a neten. A saját véleményüktől kezdve az általuk kiszúrt celebekig mindenről beszámoltak, még a VIP WC-ről is.
De nem csak a bloggerek tették hozzá a magukét, a webes közösségek is mind visszhangozták az eseményeket. A CNN.com például élő videóközvetítési lehetőséget bocsátott a Facebook rendelkezésére, hogy a közösségi oldal tagjai is láthassák a beiktatási eseményeket. A felhasználók választhattak, hogy kikkel nézik együtt a ceremóniát, és kommentálhatták is azt a történésekkel egyidőben.
Ennek jelentősége azért is nagy, mivel utána komoly hírcsatornák foglalkoznak a webtársadalom viselkedésével, és számolnak be tévében, újságban bizonyos bloggerek reakciójáról. Utóbbiak hatalma egyre nő az Egyesült Államokban, néhányuk - függetlenségüknek köszönhetően - szinte már mérvadóbb információforrásnak számít, mint egyes újságok.
Több mint 40 000 fényképet osztottak meg a felhasználók a beiktatási eseménnyel kapcsolatban, és a beszéd legapróbb részlete sem maradt érintetlenül. A legtöbben ajnározzák az új elnököt, néhányan viszont azt firtatták, vajon meddig veszi majd körül ekkora rajongás mind a sajtó, mind a bloggerek részéről. Sokak szerint a vonzalom saját döntésük megerősítéséből fakad, és négy évig biztosan kitart.
Főszerepben az interaktivitás
Obama és csapata már a választások előtt is jókor és jó helyen használta az internetet, ami nem csak a kampányban, hanem programjában is kiemelt szerepet kapott. De valójában nem is pusztán az internet, hanem maga az interaktivitás játszotta a a főszerepet a kampányban. Előreláthatólag az új elnök kormányzásában is olyan mértékű interaktivitást tapasztalhatunk majd, mint amilyet korábban egyetlen ország vezetőjénél sem – mondta kérdésünkre Végvári Imre, az Arcus Interactive Group vezetője.
Az internet a leglátványosabb platform az interaktivitásra, vagyis a többoldalú, folyamatosan és kölcsönösen visszacsatoló párbeszédre – tévében, plakátokon, személyesen nem lehet olyan mennyiségben és intenzitással elérni választókat, állampolgárokat (vagy akár fogyasztókat), mint a weben. Főleg egy olyan országban igaz ez, ahol az internetes penetráció nyolcvan százalék körül jár.
"Akikkel a weben kommunikálsz, nemcsak téged, hanem egymást is hallják, vagyis az internet sokkal demokratikusabb kommunikációs eszköz azoknál, amelyek megteremtésére a korábbi technológiák képesek voltak" - mondja Végvári Imre, indokolva a demokrata jelölt sikerét.
Nem mellesleg a Google vezetője, Eric Schmidt, a Szilícium-völgy egyik legbefolyásosabb képviselője is határozottan kiállt Obama mellett, ami jelzi, hogy a Google mint politikai erő is elkezdte pozicionálni magát.
Ahogy az egész világot, úgy a magyar bloggerek egy részét is lázba hozta az elnökválasztás. Bár amerikai kollégáiknál valamivel kevésbé mozgatta meg őket a téma, az megfigyelhető, hogy a klasszikus médiacsatornák képviselőinél érzékenyebben reagáltak az első, internet által mélyen áthatott és befolyásolt amerikai választás híreire. A politikai vagy politikával is foglalkozó bloggerek például eredeti videóanyagokkal dolgozták fel a témát, és hivatkozásaikkal összekapcsolódtak az angol nyelvű bloggerekkel.
Itthon is sokan, sokféleképpen tárgyalták ki az Obama-jelenséget, a magyar bloggerek írásaiban is megtalálható például a kampány és az új elnök programjának részletes elemzése.
Sok helyen szó esik az erőteljes internetes jelenlétről, mely a bloggerek számára nyilvánvalóan egy különösen érzékeny téma. A magyar blogokban is sok helyen olvashattunk Michelle ruhájáról, az eskütétel során esett bakikról – mindez az új korszak eljövetelének kézzelfogható eredménye, melynek a világ összes bloggere is részese. A netokrácia határai nem állnak meg Obamánál és választóinál, és várhatóan a magyar politikai választásokat is intenzívebb webkettes figyelem kíséri majd, mint legutóbb.
GF