5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Obama által meghirdetett "change", azaz változás program elsőként a kampányeszközök módosulásában jelent meg. Ez olyan szintre nőtte ki magát, hogy sokan állítják: Obama a modern internethasználatnak is köszönheti győzelmét. Az internetes figyelem nem csupán a kampány alatt övezte az elnök tevékenységét, a beiktatást is annyi blogger közvetítette, mint azelőtt soha. A magyar bloggertársadalom egy részét is lázba hozta a téma, és vélhetően ezek után a magyar választásoknál is az eddigieknél erőteljesebb lesz a webkettes közösség szerepe.

Határtalan figyelem (Mfor-montázs)

Mindenki blogolt Obama beiktatásán, még azok is, akik közvetítették azt. Semmi meglepő nincs abban, hogy egy alapvetően fiatalokat, és főleg az interneten keresztül megmozgató kampányt követően a beiktatási ceremónia is nagyobb hangsúlyt kapott a világhálón, mint azelőtt bármilyen esemény. Obama hatalomátvétele egyben egy új digitális korszak kezdetét is jelenti az amerikai kormányok életében, írja a CNN.

Amikor 12:01 percet ütött az óra Washingtonban, Obama csapata átvette a vezetést a Fehér Ház honlapja felett is, néhány egyszerű szóval jelezve ezt: "A változás eljött Amerika számára."

A Fehér Ház új médiaigazgatója, Macon Philips első blogbejegyzése a következőképp hangzott: "Amerikaiak milliói segítették hatalomra Obama elnököt az internet segítségével, és vettek részt országunk jövőjének alakításában."

Mindenről beszámoltak

A CNN szerint még az Egyesült Államok történelmében is példátlan, hogy egy elnöki beiktatás ennyire felkeltse a blogtársadalom figyelmét. A bloggerek kiugróan magas számban találgatták, mit fog viselni felesége, Michel Obama a beiktatás napján, vagy éppen az elnöki beszédet elemezték. A New York-i blogger, George Packer azt írta, hogy ugyan az elnök nem mondott olyan dolgokat, melyeket évszázadok múlva is idézni fognak, de azért a beszéde nagyszerű volt. Nem csak retorikai élmény volt, de az igazat mondta ki, ezzel teremtve meg saját történelmét és költészetét.

A „tweets” néven futó bloggerek tudósításába sok helyen bele lehetett futni a neten. A saját véleményüktől kezdve az általuk kiszúrt celebekig mindenről beszámoltak, még a VIP WC-ről is.

De nem csak a bloggerek tették hozzá a magukét, a webes közösségek is mind visszhangozták az eseményeket. A CNN.com például élő videóközvetítési lehetőséget bocsátott a Facebook rendelkezésére, hogy a közösségi oldal tagjai is láthassák a beiktatási eseményeket. A felhasználók választhattak, hogy kikkel nézik együtt a ceremóniát, és kommentálhatták is azt a történésekkel egyidőben.

Ennek jelentősége azért is nagy, mivel utána komoly hírcsatornák foglalkoznak a webtársadalom viselkedésével, és számolnak be tévében, újságban bizonyos bloggerek reakciójáról. Utóbbiak hatalma egyre nő az Egyesült Államokban, néhányuk - függetlenségüknek köszönhetően - szinte már mérvadóbb információforrásnak számít, mint egyes újságok.

Több mint 40 000 fényképet osztottak meg a felhasználók a beiktatási eseménnyel kapcsolatban, és a beszéd legapróbb részlete sem maradt érintetlenül. A legtöbben ajnározzák az új elnököt, néhányan viszont azt firtatták, vajon meddig veszi majd körül ekkora rajongás mind a sajtó, mind a bloggerek részéről. Sokak szerint a vonzalom saját döntésük megerősítéséből fakad, és négy évig biztosan kitart.

Főszerepben az interaktivitás

Obama és csapata már a választások előtt is jókor és jó helyen használta az internetet, ami nem csak a kampányban, hanem programjában is kiemelt szerepet kapott. De valójában nem is pusztán az internet, hanem maga az interaktivitás játszotta a a főszerepet a kampányban. Előreláthatólag az új elnök kormányzásában is olyan mértékű interaktivitást tapasztalhatunk majd, mint amilyet korábban egyetlen ország vezetőjénél sem – mondta kérdésünkre Végvári Imre, az Arcus Interactive Group vezetője.

Az internet a leglátványosabb platform az interaktivitásra, vagyis a többoldalú, folyamatosan és kölcsönösen visszacsatoló párbeszédre – tévében, plakátokon, személyesen nem lehet olyan mennyiségben és intenzitással elérni választókat, állampolgárokat (vagy akár fogyasztókat), mint a weben. Főleg egy olyan országban igaz ez, ahol az internetes penetráció nyolcvan százalék körül jár.

"Akikkel a weben kommunikálsz, nemcsak téged, hanem egymást is hallják, vagyis az internet sokkal demokratikusabb kommunikációs eszköz azoknál, amelyek megteremtésére a korábbi technológiák képesek voltak" - mondja Végvári Imre, indokolva a demokrata jelölt sikerét.

Nem mellesleg a Google vezetője, Eric Schmidt, a Szilícium-völgy egyik legbefolyásosabb képviselője is határozottan kiállt Obama mellett, ami jelzi, hogy a Google mint politikai erő is elkezdte pozicionálni magát.

Ahogy az egész világot, úgy a magyar bloggerek egy részét is lázba hozta az elnökválasztás. Bár amerikai kollégáiknál valamivel kevésbé mozgatta meg őket a téma, az megfigyelhető, hogy a klasszikus médiacsatornák képviselőinél érzékenyebben reagáltak az első, internet által mélyen áthatott és befolyásolt amerikai választás híreire. A politikai vagy politikával is foglalkozó bloggerek például eredeti videóanyagokkal dolgozták fel a témát, és hivatkozásaikkal összekapcsolódtak az angol nyelvű bloggerekkel.

Itthon is sokan, sokféleképpen tárgyalták ki az Obama-jelenséget, a magyar bloggerek írásaiban is megtalálható például a kampány és az új elnök programjának részletes elemzése.

Sok helyen szó esik az erőteljes internetes jelenlétről, mely a bloggerek számára nyilvánvalóan egy különösen érzékeny téma. A magyar blogokban is sok helyen olvashattunk Michelle ruhájáról, az eskütétel során esett bakikról – mindez az új korszak eljövetelének kézzelfogható eredménye, melynek a világ összes bloggere is részese. A netokrácia határai nem állnak meg Obamánál és választóinál, és várhatóan a magyar politikai választásokat is intenzívebb webkettes figyelem kíséri majd, mint legutóbb.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!