Kivel ne fordult már elő, hogy a Google keresőjébe beütött szó vagy mondat után kapott információáradat "elsodorta". Hiába sorol fel ugyanis a kereső esetenként milliós nagyságrendű találatot, ez olyan mennyiség, amit nem tudunk áttekinteni. Ha az első oldalon felsoroltak nem adnak választ a kérdésünkre, akkor jó eséllyel sikertelen lesz számunkra a keresés.
A probléma nem egyedi, a Google is igyekszik folyamatosan fejleszteni, most azonban egy startup a legújabb technológiák révé ígér eredményesebb keresést. A Node nevű cég, azt ígéri, hogy a mesterséges intelligencia révén új metódussal lehet majd keresni. A Google módszer alapján most az egyes weboldalakat (illetve azok tartalmát) indexálják, illetve különböző elvek alapján magukat az oldalakat súlyozzák így alakul ki a találati lista. A Node módszere szerint viszont az az emberek, a helyek, a termékek és a vállalatok indexálását végzi, és ezen adatok felhasználásával kapcsolja össze az ügyfeleket a lehetőségekhez. A hírek szerint a startupnak eddig félmilliárd profilja van. A vállalat szerint az általuk alkalmazott mesterséges intelligencia megérti az emberek és a vállalatok közötti kapcsolatokat, és képes összedolgozni az adatsorát az ügyfél személyes adataival.
A Node első körben üzleti felhasználókat céloz meg, és a termék hatékony lehet az értékesítés támogatásában. Szerintük az adatbázisukban lévők számára a kereső képes releváns találatokra olyan kérdések esetén, mint a „Milyen vállalatot érdekelhet leginkább a termékünk?” A Node azt is megmondja az ügyfélnek, hogy kivel kell kapcsolatba lépni, megindokolja miért az adott választ adta a kérdésre, és még azt is, hogy mit mondjon, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az adott lehetőségből.
A cég vezetője egy fiatal nő, Falon Fatemi, aki azt vallja, hogy a hagyományosnak mondható keresők nagyon jó termékek, ha tudjuk, hogy mit keresünk. Amikor azonban nem egy konkrétumról van szó, akkor nehéz eligazodni a szembe jövő információ tömegében. Az adatok mennyisége pedig elképesztő mennyiségben növekszik, ma egy nap alatt jön létre annyi, mint korábban évtizedek, vagy akár évszázadok alatt.
Hogy a cég által fejlesztett termék nem csupán egy fiatal informatikus "lázálma", azt jelzi, hogy komoly befektetők állnak sorba, hogy tulajdonosok legyenek. A Szilícium völgy egyik legismertebb milliárdosa Mark Cuban, akit sokan a Dallas Maverics NBA kosárlabda csapat tulajdonosaként ismernek befektetési alapja révén már közel 11 millió dollárral beszállt a Node-ba. Az érdeklődés azért sem véletlen, mert a vállalat már most is termel bevételt, az általuk rövid távon elérhető bevételt pedig 4 milliárd dollárra becsülik.
Ugyanakkor a potenciális lehetőségek tárháza a szakértők szerint gyakorlatilag kimeríthetetlenek. A legtriviálisabb példaként a világ legnépszerűbb társkeresőjét, a Tindert említik, ahol a felhasználók maguk értékelik a "felkínált" hölgyeket és urakat. Amennyiben a technológia bizonyít, akkor például a jobbra balra húzogatást is meg lehet spórolni.
mfor.hu