3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma a legtöbb webhely a 90-es évek második felében kialakult és sokak által még mindig egyedül üdvözítőnek tartott információ-architektúrán alapul. A baj csak az, hogy ez figyelmen kívül hagyja az időközben átalakult információfogyasztási szokásokat.

Honnan jön majd a reklámbevétel? Táblázat a hazai online hirdetési indexről!

Akadnak persze tartalomszolgáltatók, amelyek rájöttek, hogy nem harcolni kell a közvetlen információ-elérés ellen, hanem inkább segíteni kell azt. Közülük egyre többen tartják természetesnek, hogy friss információikhoz kategóriákba sorolt, külön-külön is "előfizethető" RSS értesítőt kínálnak.

Áttérés a decentralizált struktúrára

Valódi változást azonban csak az információ-architektúra átalakítása, a centralizált modellről a decentralizáltra való áttérés hozhat. Ennek lényege, hogy a hangsúly a navigációs oldalakról (homepage, "rovat-címlap") a tartalmat hordozó oldalakra tevődik át.

A modellváltás egyik legfontosabb következménye, hogy az IA (s így a látogatók mozgásának) közvetlen kontrollja kikerül a webhely készítőjének kezéből. A tartalomtulajdonos célja ezután az lesz, hogy a lehető legjobban támogassa partnere hírgyűjtő munkáját. (Ugyanez történik, amikor igyekszünk a keresők számára leginkább "láthatóvá" tenni weboldalainkat.)

Nem kell minden olvasóra lőni

Felejtsük el a homepage-modellt, de mi lesz a reklámbevételekkel? Nos, a kezdőoldalon elhelyezett, időalapú reklám paradox megoldás, ugyanis az internet két fantasztikus lehetőségét hagyja figyelmen kívül: a célzott reklámozást és a mérhetőséget. Ezek a hirdetések nem sokban különböznek a ingyenes hirdetési újságokban elhelyezett reklámoktól.

Durva módszer, hiszen ezekkel minden olvasóra "lőnek", pedig nyilvánvalóan csak töredékük tartozik a megcélzott szűkebb csoportba. Az óriásplakátokhoz hasonlóan kiválóan alkalmasak arra, hogy irritálják a célcsoporton kívül esőket, akik csak az információ elérésének akadályát látják bennük.

Mindeközben nem árt megjegyezni, hogy a tartalomszolgáltatók tavaly fellélegezhettek: a "dotcom-összeomlás" után végre komoly növekedésnek indult az online reklámköltés. Most tehát az a kérdés, hogy megpróbálják-e - az információfogyasztók igényeit figyelmen kívül hagyva - eladni a homepage utolsó négyzetcentiméterét is, vagy - a hirdetőket a folyamatba partnerként bevonva - elkezdik az áttérést az új tartalomszolgáltatási modellre?

Pécsi Ferenc

Forrás: Dotkommentár


Kapcsolódó anyagok:
A főnökből is lehet jó blogger
Újraéleszthetők a halott céges weboldalak
A háztáji honlapépítés 10 leggyakoribb hibája
Több mint félmillió évet blogoztak az amerikaiak
Blog-marketing: az álruhás hirdetés

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!