A parlament honlapján olvasható válaszban a miniszter ismerteti: az elektronikus díjszedési rendszer bevezetéséről, működtetéséről és a bevételek felhasználásáról szóló útdíj törvény tervezete elkészült, annak kodifikációs eljárása megkezdődött. Ezzel együtt folyamatban van az alacsonyabb rendű jogszabályok előkészítése is, így a végrehajtási kormányrendelet és a részleteket szabályozó miniszteri rendelet szövegezése.
Kifejtette azt is: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hosszabb távon, a díjszedési technológia fejlődésével nem zárja ki, hogy a „használó és szennyező fizet” elvét a teljes országos közúthálózaton érvényesíteni lehessen, vagyis hogy a teljes úthálózaton kelljen elektronikus útdíjat fizetni.
A nemzeti fejlesztési miniszter emlékeztet: a kormány májusban határozott arról, hogy a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük. A 2012. évi hálózaton ez összesen 6.318 kilométer díjköteles úthosszt jelent.
Németh Lászlóné kiemeli: a teljes úthálózatra történő kiterjesztés lehetőségét is megvizsgálták a szakemberek, és arra jutottak, hogy az alsóbbrendű összekötő és bekötő utakon a díjszedés, és különösen a díjellenőrzés költsége nem teszi indokolttá a rendszer kiterjesztését. Ugyanakkor "távlatban, a díjszedési technológia fejlődésével nem zárjuk ki, hogy a használó és szennyező fizet elvét a teljes országos közúthálózaton érvényesíteni lehessen - olvasható a miniszteri válaszban.
A külföldi forgalom döntően a díjköteles gyorsforgalmi és a jelenleg is fizetős főúti hálózaton halad, a mellékutak külföldi járműforgalma marginális - emeli ki Németh Lászlóné, hozzátéve, hogy a nem matricaköteles hálózaton a bejövő külföldi forgalom néhány százaléka halad csupán. A válasz szerint a matricakötetes gyorsforgalmi utakkal párhuzamos – vagyis a legkézenfekvőbb menekülési útvonalat jelentő – elsőrendű főutakon a nehéz-tehergépjármű forgalom mindössze 16 százaléka halad, amelynek túlnyomó része eredő vagy célforgalom.
A nemzeti fejlesztési miniszter kifejtette: nem tervezik a nagyobb teherforgalmú alsóbbrendű utak eseti díjasítását, de mivel az időszakos terhelések egy adott településen élők mindennapjaiban jelentős nehézségeket okoznak, ezért kijelölt kerülőutakkal, időszakos forgalom- és súlykorlátozással, vagy ahol erre lehetőség van, a tömegáruk vasútra terelésével kell kezelni a problémát.
Németh Lászlóné szerint Magyarországnak az úthálózati sajátosságok, valamint a forgalom jellemzői alapján, az ország földrajzi adottságait is figyelembe vevő, önálló díjpolitikát kell megvalósítania, és olyan díjszedési rendszert kialakítania, amely azt a leginkább képes leképezni. Az alkalmazandó üzleti modellben a kijelölt díjszedő beszerzi a díjszedési berendezéseket, a szállító a rendszer működtetésénél korlátozott ideig díjszedési szolgáltatást nyújt, és tíz évig gondoskodik az eszközök karbantartásáról, hibátlan működéséről.
A kijelölt díjszedő, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. saját hatáskörben gondoskodik az elektronikus útdíjrendszerrel kapcsolatos beszerzéshez szükséges műszaki és pénzügyi tanácsadó megbízásáról, és közbeszerzési eljárás keretében választja ki az arra alkalmasnak ítélt szakértő vállalkozást - olvasható a válaszban.
MTI