A Format emlékeztetett, hogy az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) magyar teherszállító leányvállalatánál, az egykori MÁV Cargónál az év végén lejár a munkahelyek megtartására vonatkozó garancia, a veszteséges társaság pedig szanálásra szorul.
Az RCH kivonulhat a darabáru-szállítási piacról, ami 2 ezer munkahely megszüntetésével járhat, a MÁV-nál pedig további 3 ezren veszíthetik el az állásukat a magyarországi szakszervezetek szerint - írta a lap.
A MÁV-nál ezen kívül 40-50 milliárd forintos tétje is van az RCH szanálásának; a magyar vasúttársaságnál ekkora bevétele származik az RCH-nak nyújtott szolgáltatásokból - tette hozzá a Format.
A Format szerint a szakszervezetek "már egyenesítik a kaszát". A VDSZSZ vezetői szeptember 20-án Bécsben tárgyaltak az RCH anyavállalatának képviselőivel. "Megbízható foglalkoztatáspolitikát akarunk, és az amúgy sem túl magas bérszínvonal megtartását, valamint a vállalat fejlesztését, hogy a magyar dolgozóknak ne kelljen az osztrákok alattvalóiként érezniük magukat" - hangsúlyozta a lap szerint Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke.
Az ÖBB-leány komoly gondot jelent. Nem csupán drága pénzen vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet - írta az osztrák lap, amely szerint Kovács Imre vezérigazgató és a menedzsment "agresszív és elhibázott" árképzési politikája is felelős a társaság állapotáért.
A Format szerint nem kizárt, hogy cseréket hajtanak végre az RCH felső vezetésében. "Szorosabban a keblünkre öleljük" a leányvállalatot, és "megerősítjük az ellenőrzést" - nyilatkozott Christian Kern, a tulajdonos ÖBB vezérigazgatója.
Kern szerint "a magyarok sokáig azt hitték, hogy a gazdag osztrákok majd elrendezik a dolgokat, pedig nekünk is van éppen elég bajunk, és nincsen nyereségünk, amelyet az RCH keresztfinanszírozására fordíthatnánk."
Az ÖBB vezetője hamarosan találkozik az illetékes magyar miniszterrel, és Orbán Viktor miniszterelnök is foglalkozik az egykori MÁV Cargo ügyével - írta a Format.
A létszámleépítés elkerülhetetlen, mértéke pedig attól függ, hogy az Orbán-kormány hajlandó-e felülvizsgálni az idén decemberben hatályba lépő új pályahasználati díjakat - írta az osztrák lap, amely szerint a munkaügyi konfliktus kompromisszummal végződhet: a budapesti kormány csökkenti a pályahasználati díjat, az osztrák cég pedig eltekint a magyarok tömeges elbocsátásától.
MTI