Christian Kern a Wirtschaftsblattnak nyilatkozva hozzátette: "sok függ a kormánnyal folytatott tárgyalásoktól". Az RCH költségeinek 60 százalékát a pályahasználati díjak és a MÁV-mozdonyok használati díja teszi ki. A magyarországi szakszervezetekkel jelenleg "szociális tervekről" tárgyalnak - mondta Kern.
A Rail Cargo Hungaria (a korábbi MÁV Cargo) tavaly októberben jelentette be, hogy 3.028-ról 460-nal kívánja csökkenteni a cégnél a létszámot 2011-ben. A szakszervezetekkel folytatott tárgyalások eredményeként novemberben megállapodtak arról, hogy a cég visszavonja a munkaügyi központoknál csoportos leépítési szándékát és enyhíti a 2009 óta bejelentett, 2011-ig tervezett összes leépítés mértékét. Közös nyilatkozatban rögzítették a létszámcsökkentés enyhítését célzó eszközöket, többek között a korengedményes nyugdíjazást. A munkavállaló szervezetek akkori közlése szerint ugyanakkor a tárgyalások még március végéig tovább folynak egy középtávú együttműködési megállapodásról.
Doris Bures osztrák közlekedési és infrastrukturális miniszter nemrégiben kijelentette, hogy meg kell szüntetni az ÖBB veszteségességét. A vezérigazgató szerint konszernszinten 2013-ra, a teherszállításban 2014-re érhető el ez a cél.
Kern szerint ennek érdekében az ÖBB üzleti eredményének középtávon, 2015-ig 500 millió euróval kell javulnia. A félmilliárd eurónak kétharmadát költségcsökkentéssel, egyharmadát a bevételek javításával akarja elérni.
Az osztrák lapnak elmondta azt is, hogy az ÖBB teherszállítási leányvállalatánál (RCA) az idén mintegy 350 millió euró veszteség várható, ennek több mint a fele az RCH-nál elkönyvelt leírásokból származik. Az RCA saját tőkéje "olvad, mint a hó tavasszal" - figyelmeztetett. Az ÖBB-teherszállítás privatizálását nem tartja járható útnak, ez önmagában nem oldana meg semmit - mondta.
Az ÖBB mérlegét többek között szervezeti egyszerűsítéssel, a beszerzések költségeinek csökkentésével, a hasznot nem hozó részesedések eladásával, az RCH integrálásával és létszámleépítéssel akarja rendbe tenni Kern. Középtávon reálisnak tartja, hogy a konszern 44 ezres dolgozói létszáma 35-40 ezerre csökkenjen. Jelenleg az üzemi tanáccsal részmunkaidős programokról, Magyarországon szociális programokról tárgyalnak. A megtakarítások között a túlóra és a kölcsönzött munkaerő számának csökkentésére is hangsúlyt fektetnek. A teherszállításban áremelést és rakodóállomások megszüntetését tervezik - mondta a Wirtschaftsblattnak.
MTI