2008. január 25. 07:34

Nemrégiben Lantos Csabával, az OTP volt vezérigazgató-helyettesével bővült azoknak a milliárdosoknak a köre, akik megjelentek a hazai médiapiacon. Az itthoni pénzembereknek többféle motivációja is lehet egy-egy sajtóorgánum felvásárlására, például saját vállalkozásaiknak népszerűsítése, emellett politikai okok is szerepet játszhatnak mindebben. Kérdés, megéri-e nekik mindez. Mfor.hu háttér.

Benne vannak a médiában

Magyarországon egyre több milliárdos lát fantáziát abban, hogy saját médiabirodalmat építsen ki, és sajtóorgánumokat működtető cégekben szerezzen tulajdonrészt. Ezen felvásárlások mögött különböző motivációk állhatnak.

Jellemző gazdasági megfontolás lehet például az, hogy a médiatulajdonlás kézenfekvő eszköze a keresztmarketingnek. Ilyen esetekben egy-egy vállalkozó különböző beruházásai egymásra építhetnek, egymást népszerűsíthetik.

Emellett politikai okok is állhatnak a háttérben: sokan gondolják úgy, hogy a médiának nagy közvélemény- és közviselkedés-formáló hatása van; ők alighanem túlbecsülik a média erejét - mondta el az mfor.hu kérdésére Bajomi-Lázár Péter médiakutató.

Emlékeztetett rá: hazánkban az országos terjesztésű lapok és az országos vételkörzetű elektronikus médiumok - néhány kivételtől eltekintve - multinacionális befektetők kezében vannak, míg a helyi médiumokat inkább magyar vállalkozók működtetik. Gyakoriak azonban a tulajdonoscserék - különösen a koncentrációra utaló felvásárlások -, ami azt jelzi, hogy a médiába való befektetés továbbra is kockázatos invesztíció, sokaknak nem jön be a számításuk.

Újabb milliárdos a médiában

Legutóbb Lantos Csaba, az OTP egykori vezérigazgató-helyettese, a Bolyai-díj egyik alapítója vásárolt be a médiában: családi vállalkozásán keresztül 25 százalékos tulajdonrészt vásárolt a Heti Választ fenntartó cégben.

Azonban nem ő az első volt OTP-s, aki megjelenik egy médiavállalkozásban. Korábban Spéder Zoltán, aki szintén vezérigazgató-helyettesként dolgozott a banknál, az ugyancsak milliárdos Nobilis Kristófhoz tartozó Közép Európai Média és Kiadó Zrt.-be szállt be, amely elsősorban a magyar és közép-európai regionális internetpiacon rendelkezik érdekeltségekkel.

A társaság tulajdonában van az Index.hu internetes portál, a Velvet.hu online bulvármagazin, illetve a Totalcar.hu netes autós magazin. Emellett a cég érdekeltségi körébe tartozik az ötven százalékban a Napi Gazdaság napilapot és a napi.hu internetes portált működtető társaság is.

Nobilis korábban hosszú ideig meghatározó tulajdonosa volt az Econet.hu Nyrt.-nek is, amelyet jelenleg Balázs Csaba vezet. A cég tavaly többségi tulajdont szerzett az Est Médiát birtokló EMG Médiacsoport Kft.-ben, emellett hozzájuk tartozik a Sziget.hu szórakoztató életmódmagazin és az Eco.hu gazdasági tartalomszolgáltatást nyújtó honlap is.

Mi motiválja Szélest?

Széles Gábor, hazánk egyik leggazdagabb vállalkozója nem sokkal Nobilis után, 2005-ben jelent meg a hazai médiapiacon, amikor megalapította az Echo Tv-t. A milliárdos korábban úgy nyilatkozott, hogy az ipari termeléshez magukban affinitást nem érző lányai jövőjét szerette volna megalapozni a csatornával.

Döntésében azonban valószínűleg szerepet játszottak politikai okok, hiszen bár kezdetben független orgánumokat akart létrehozni, később változtatott ezen a terven, és az általa képviselt markáns politikai álláspont ma már egyértelműen megjelenik a tulajdonában lévő médiumokban, a Magyar Hírlapban és az Echo Tv-ben is.

Bajomi-Lázár Péter szerint azonban a politikai állásfoglalás üzletpolitikailag sikeres fogás lehet, hiszen a közönség egy része nem kiegyensúlyozott információkra, hanem létező politikai nézetei megerősítésére vágyik, ezért szívesen használja a politikailag vonalas orgánumokat.

Újságírói függetlenség?

Arra a kérdésre, mennyire függenek a hazai szerkesztők, újságírók  a tulajdonosi üzleti érdekektől, a médiakutató úgy válaszolt: Magyarországon általában a tulajdonos befolyásolja egy adott orgánum politikai irányultságát, hiszen ő nevezi ki a főszerkesztőt.

Az országos médiában dolgozó újságírók legtöbbször megtehetik, hogy saját nézeteikhez közel álló orgánumnál helyezkedjenek el - így kerülve el a politikai konfliktust a tulajdonossal. A többnyire monopolhelyzetben lévő helyi és regionális médiumok munkatársai azonban nincsenek ebben a szerencsés helyzetben.

Utóbbi piacon azonban már tapasztalható némi változás, hiszen a Széles Gábor tulajdonában lévő Első Magyar Média Holding néhány hónapja elindította regionális újságjait Fejér, Csongrád és Somogy megyében, és további terjeszkedést is tervez ezen a piacon.

Kovács Zita


Menedzsment Fórum