A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A beruházás teljes összege bruttó 137,4 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai pénzügyi forrás, míg 85 százalék uniós támogatás. A hozzávetőleg 70 kilométeres pályaszakaszon várhatóan 2014 októberében fejeződnek be a felújítási munkálatok.
A Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalszakasz átépítése során – amely az ötös számú páneurópai közlekedési korridor alternatív útiránya – korszerűsítik a vasúti pályát Szajol és Püspökladány között. A kivitelezés előkészítése lezárult, a munkálatok 2011-ben kezdődnek.
A felújítás befejeztével az érintett pályaszakaszon óránként 160 kilométeres csúcssebességgel is közlekedhetnek a szerelvények.
A tervek alapján a kivitelezés három projekt keretében valósul meg. A jövő év márciusában induló első projektben Szajol és Kisújszállás között korszerűsítik a vasúti pályát. Ezt követően április–májusban kezdődik a második projekt, amelynek célja a Kisújszállás és Püspökladány közötti pálya-korszerűsítés. A harmadik projekt keretében új, korszerű biztosítóberendezéseket építenek ki.
A beruházó NIF Zrt. még az idén elindítja a kivitelező kiválasztására a közbeszerzési eljárást.
MTI