A BZ iker-motorvonat prototípusának elkészítésére a MÁV 2004 nyarán írt ki pályázatot, amelyet a szombathelyi Vasjármű Kft. nyert el. A prototípus előállítási költsége 120 millió forint volt. A társaság a következő három évben évente tíz BZ iker-motorvonatot rendel majd.
Liszt Antal, a MÁV Vasjármű Kft. ügyvezetője elmondta: az iker motorkocsikba légkondicionálót szereltek be, az ülésrendszert korszerűsítették, és 96-ra növelték az ülőhelyek számát.
Az ügyvezető szerint az új Desiro motorkocsik üzemeltetési költségeinél kedvezőbbek a most kifejlesztett BZ iker-motorvonat mutatói. Számításuk szerint előbbi motorvonatok egy ülőhelyre jutó üzemeltetési költsége 286 ezer, az átépített BZ iker-motorvonatoké pedig 76 ezer forint.
Mint ismert, a MÁV a napokban írta alá az öt plusz öt darab Siemens Desiro motorvonat vásárlásáról szóló szerződést. Ezzel a Budapest-Esztergom vonalon teljes egészében ezek a járművek szállítják majd az utasokat. Emellett folytatódik a harminc plusz harminc darab elővárosi villamos motorvonat tendereztetése, itt várhatóan március közepén hirdetnek eredményt.
A szombathelyi Vasjármű Kft. tavalyi árbevétele 5,3 milliárd forint volt. Az árbevétel 75 százalékát a MÁV megrendelések teljesítése adta, 16 százalékát a belföldi megrendelések, 7 százalékát az export megbízások, 2 százalékát pedig az alaptevékenységen kívüli bevételek tették ki. Idén a cég forgalma várhatóan eléri az 5,6 milliárd forintot.
Az 1992 óta működő Vasjármű Kft. 25 százalékban a MÁV Rt., 65 százalékban a menedzsment, 10 százalékban pedig az MRP tulajdonában van.
(MTI)
Saját fejlesztésű vonatokat vet be a MÁV
Elkészült a MÁV Rt. és a MÁV Vasjármű Kft. közös fejlesztésében a BZ iker-motorvonat prototípusa, amely a regionális vonalakon szállítja majd az utasokat - jelentette be Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója kedden Budapesten.