3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Még mindig nem tudni, hogyan akar a kormány több tíz milliárd forintot lefaragni a MÁV költségvetéséből, annyi biztos csak, hogy ehhez a szárnyvonali közlekedés megszüntetése nem elég, és hogy három év alatt átlag évi 70 milliárd forint mínusz a cél a teljes közszolgáltatást érintően, írja a Napi Gazdaság.

Szinte minden képviselő felszólalt tegnap a parlamentben, aki érintett lehet a 29 vasúti szárnyvonal valamelyikében, amelyeken jövőre a tervek szerint megszűnik a vasúti személyszállítás. A képviselők a szokott aggályokat vetették fel ismét: ezeken a településeken megszűnik a közlekedés, még inkább elszigetelődnek az emberek.
A vasútvonalak felszámolása révén önmagában csak néhány milliárd forinttal kerülhet kevesebbe a vasúti személyszállítás a költségvetésnek, amit részben el is visz az, hogy a kérdéses vonalakon buszokkal oldanák meg a közlekedést. A szaldó így hárommilliárd forint körül alakul, ami aprópénz, ha hozzávesszük azt a kormányzati ígéretet, amely szerint három év alatt évente átlag 70 milliárd forinttal kívánja csökkenteni a kormány a közlekedési szolgáltatók költéseit.

Arra a kérdésre, hogy mi értelme van ilyen politikailag kockázatos ügyekbe belemenni, ha spórolni sem lehet vele, Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos nemrég egy háttérbeszélgetésen azt mondta: a rosszul működő rendszert mindenképp át kell alakítani. Ennek egyik fontos része a menetrend, a közlekedés megszervezésének mindenképp prioritást kell élveznie.

A menetrendeknél is nagyobb csörte lesz a menetdíjak szigorítása - erről már a közelmúltban szerzett tapasztalatokat a kormány. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterként megpróbálta visszavenni a vasúti dolgozók kedvezményeit, jelentősen kurtítani akarta a diákkedvezményeket és azok felhasználását - annyit sikerült elérnie, hogy az állami alkalmazottak lényegében elveszítették az ötvenszázalékos kedvezményüket.

A kedvezmények felülvizsgálata után következhet a MÁV működésének átalakítása. A vasúttársaság évek óta folyamatosan 70-80 milliárd forint veszteséget termel - ezt tavaly a MÁV Cargo eladásából származó 90 milliárd forint nagyjából nullára korrigálta -, az idén 68 milliárd forint mínuszt tervez. Erre nincs túl sok befolyással, ha előre meghatározza a kormány a költségvetésben a vasút finanszírozására szánt összeget, hiszen ezt bármikor át tudja lépni a társaság, és az sem sokat változtat a képen, hogy a személyszállításhoz kapcsolódó pályahasználati díjat rendre nem fizeti meg az állam a MÁV-nak.

A közszolgáltatás költségének csökkentése csak jelzésértékű lépés, reformértéke nincs, hiszen egyelőre nem található olyan elem a rendszerben, ami garantálná: a MÁV nem költ többet a neki szántnál. Elvileg ezt orvosolná az a kormányzati terv, amelyről csak annyit tudni, hogy a csoportot átalakítanák: a személyszállítást és a vontatást teljesen különállóként kellene kezelni, tulajdoni, gazdálkodási és fenntartási szempontok szerint egyaránt. Az eredeti tervek szerint a pályavasutat is leválasztották volna úgy, hogy a MÁV-nál csak olyan ingatlanvagyon maradt volna, amely közvetlenül a vasút kiszolgálásához kell, a többi vagyonelemet pedig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő alá sorolták volna. Ezzel az a probléma, hogy szakértők szerint évtizedekig is eltartana a MÁV vagyonelemeinek felmérése, írja a Napi.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!