Minden áldozat családja legalább 150 ezer dollár kártérítést kaphat a biztosítótól, de készek vagyunk további tárgyalásokra az összeget illetően - nyilatkozta a Bloombergnek Patrick de La Morinerie, az Axa légiközlekedésért felelős vezetője. A biztosító képviselői a héten arról tájékoztatták a hozzátartozókat, hogy minden áldozat után 24 ezer dolláros összeget kaphatnak kezdetben a nemzetközi egyezmények alapján.
150 ezer dollárt kaphatnak az áldozatok után
A pontos összeg majd még attól függ, hogy mennyi kieső jövedelmet állapítanak meg az áldozatok hátralévő életét illetően, illetve, hogy mennyiben sikerül a légitársaság felelősségét megállapítani a balesetben. A biztosítóknak később majd várhatóan a gép gyártóját, az Airbust is kárpótolni kell, ha sikerül kideríteni, pontosan miért zuhant a gép az Atlanti-óceánba.
"Sokba fog kerülni a biztosítóknak" - nyilatkozta a Bloombergnek Stephen Riley, a Global Aerospace Underwriting Managers ügyvezetője. "Ez lesz a legnagyobb légikatasztrófa miatti veszteség a biztosítóknak azóta, hogy 2001 végén az American Airlines gépe lezuhant Queens-ben 265 ember halálát okozva. Akkor mintegy 600 millió dollár volt a kár" - tette hozzá a szakember.
Riley cége egyébként 7,5 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik abban a vegyesvállalatban, melyet a biztosítók és az Air France hoztak létre az utasok biztosítására. Az amerikai AIG biztosítótársaság, mely 12,5 százalékos tulajdonrésszel van benn a konszernben 21 millió dolláros veszteséggel számol - olvasható a Bloomberg cikkében.
A biztosítók a nemzetközi szabályozás alapján kötelesek kártalanítani az áldozatok házastársait, gyermekeit, illetve bizonyos esetekben a szüleiket is. Az összeg egy részét viszont visszakövetelhetik a repülőgép gyártójától, ha bebizonyosodik az ő felelősségük.
Évekig várhatnak a pénzre
Az Axa szakértője a kártérítések kapcsán hozzátette: légikatasztrófák esetében általában két-három évig is elhúzódik a procedúra, azonban bizonyos esetekben a bíróságok túlterheltsége miatt akár egy évtizedig is eltarthatnak a perek.
A Bloomberg idézi Flavia Fornaciarit is: a brazil jogász szerint cégének vannak olyan ügyfelei, akik még 2007-es, sőt egyesek 1996-os repülőgépbalesetekben veszítették el hozzátartozóikat, de még mindig nem kapták meg a kártérítést. "Itt Brazíiliában ez általában lassan megy" - teszi hozzá ezzel kapcsolatban a jogász.
A brazil Tam SA légitársaság 2007-ben 118 435 dollárnyi kompenzációt ajánlott fel egy repülőgépszerencsétlenség áldozatai után a családtagoknak, miközben a rokonok polgári perben még kétszer ekkora összeget harcoltak ki. A cég közleményében azt állította, hogy a két évvel ezelőtti baleset áldozatainak családjait nagyrészt már kárpótolta.
Az Egyesült Államokban hasonló balesetek esetén jóval nagyobb kártérítésre tarthatnak igényt az örökösök: az idén februárban Buffaloban lezuhant gép áldozatainak családtagjai például fejenként 2,7 millió dollárt várhatnak becslések szerint.
A biztosítók máris arra számítanak, hogy az utóbbi időben megszaporodó légikatasztrófák miatt kénytelenek lesznek megemelni a biztosítások költségeit. Egy biztosítási szakember szerint átlagosan akár 20 százalékos áremelésre is készülhetnek a cégek.
A súlyos légikatasztrófák száma tavaly 36 százalékkal emelkedett világviszonylatban, így összesen 34 ilyen eseményt regisztráltak. Ez a negyedik legtöbb az utóbbi egy évtizedet figyelembe véve - olvasható a Flight International magazin cikkében.
A 2001 szeptember 11-i New York-i terrortámadások áldozatai után az amerikai kormány minimum 250 ezer dolláros kátrérítést fizetett, a legmagasabb összeg pedig 7,1 millió dollár volt. A hozzátartozók átlagban több mint 2 millió dollárt kaptak az Igazságügyi Minisztérium adatai szerint.
Beke Károly