20 év után csökkenő forgalom
A Spar 20 éves hazai története során a tavalyi volt az egyetlen, amikor csökkent a társaság forgalma - közölte Feiner Péter ügyvezető igazgató. Ennek oka részben az, hogy a 2008-ban felvásárolt Plus üzleteiből többet bezártak az átalakítások miatt, de a válság hatása is érezhető.
Az sem meglepő, hogy az áruházlánc kénytelen volt 700 dolgozójától megválni, hogy ellensúlyozza a forgalom csökkenését, és a társaságot érzékenyen érintő különadókat. A kormány intézkedései hozzávetőleg 60 százalékkal növelte az üzletlánc befizetéseit az államkasszába, hiszen a Spar a különadó nélküli 2009-es évben körülbelül 10 milliárd forintot fizetett be, ehhez jött tavaly még a különadó 6 milliárdja.
A vállalat a forgalomcsökkenés ellen az olcsó termékek bevezetésével küzd, ilyen például az S-Budget termékcsoport, de az üzletek polcain számos más saját márka is megtalálható.
A különadóval kapcsolatban elhangzottak a korábbi ellenérvek, melyek szerint a társaságot ez aránytalanul sújtja, különösen, ha figyelembe vesszük a versenytársakat, melyek a franchise-rendszernek köszönhetően mentesülhetnek a teher alól. Emellett komoly problémát okoz az is, hogy a kereskedelem profitjának jelentős része nem a különadókkal sújtott kiskereskedelemben, hanem a nagykereskedelem terén jelentkezik.
A közelmúltban pletyka szinten felvetődött hamburgeradóval kapcsolatos kérdésre a cég válasza az volt, hogy az élelmiszerek terén túlságosan magas az adószínvonal, ami a feketekereskedelem terjedéséhez vezethet.
80 százalékban magyar forrásból
Az áruházlánc holnap induló nagyszabású reklámkampánya is az olcsó termékekre és az akciókra épül, hiszen tavaly tovább erősödött a hazai fogyasztók árérzékenysége - emelték ki a Spar szakemberei.
A vállalat 250 milliárdos beszerzési forgalmának több mint 80 százaléka magyar eredetű, és a bicskei központban húsüzem is létesült, mely tovább erősíti a hazai termékek pozícióját a boltok kínálatában - hangzott el a sajtótájékoztatón.
Az idei év során a vállalat csupán pár üzletet kíván nyitni, a fejlesztések elsősorban a Plus üzletek további átalakítását célozzák, akárcsak a tavalyi évben, amikor mindössze 3 boltot nyitott a társaság.
Kosztolányi Bálint
mfor.hu