5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hétfőn bejelentették, hogy eladják a világ egyik legpatinásabb hetilapját, az amerikai Newsweeket. Az ok viszonylag egyszerű: a korábbi tulajdonos Washington Post nem akarta tovább finanszírozni a lap veszteségét. Ennek kapcsán érdemes kicsit szétnézni a magyar lappiacon is: akadnak olyanok, akik két év alatt olvasóik harmadát-negyedét elveszítették. Mfor.hu-háttér.

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) adatai szerint még az idei első negyedévben sem állt meg a magyar lappiac zuhanása, csak néhány újság tudott visszakapaszkodni a válság előtti szint közelébe a példányszámok tekintetében. Az elmúlt két évben jelentősen megcsappantak a korábban büszkén hangoztatott darabszámok, ezzel párhuzamosan pedig visszaestek a hirdetési bevételek is.

Napilapok: a Népszabadság a nagy vesztes

A napilapok piaca is jelentősen átrendeződött az elmúlt két évben, sokan rég nem látott negatív rekordokat döntenek az eladásokat tekintve. Darabszám tekintetében a Blikk a válság vesztese: a bulvárlapból 2008 első félévében még átlagosan 232 291 darabot adtak el naponta, az idei első negyedévre ez 187 806 darabra csökkent. A majdnem 45 ezres visszaesés azt jelenti, hogy a lap elveszítette olvasótáborának ötödét.

Az arányokat tekintve ennél is rosszabbul járt a Népszabadság, melyből 27,8 százalékkal fogyott kevesebb, mint két éve, így a korábbi 112 ezres példányszám 80 ezerre esett vissza. Ráadásul a példányszámokkal együtt a hirdetési bevételek is meredeken zuhantak: a Blikket kiadó Ringier tavaly 3,58 milliárdos árbevételt ért el hirdetésekből, ami 22,9 százalékkal maradt el a 2008-as szinttől. (mfor.hu szerk: a svájci cég a Népszabadság eredményeit külön közli)

Márciusban jelentették be, hogy egyesíti erőit a régióban a Ringier és az Axel Springer, azóta pletykálnak arról, hogy a Népszabadság az eladás sorsára juthat. A példányszámokat látva nagy kérdés, mennyire ragaszkodnak majd a tulajdonosok a megtépázott presztízsű laphoz, Christian Unger, a Ringier elnök-vezérigazgatója az mfor.hu-nak adott interjújában nem kívánt válaszolni a Népszabadság jövőjével kapcsolatos kérdésekre. Mindenesetre a vezérigazgatót már lecserélték: június eleje óta Mihók Attila, a Ringier Kiadó Kft ügyvezető igazgatója a Népszabadság Zrt. első embere is.

A Ringier két zászlóshajójánál egy hajszállal jobban járt a többi magyar napilap: a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó Magyar Hírlap olvasóinak 21,3 százalékát veszítette el 2009 eleje óta, így 15 349 példányban kelt el naponta. A Magyar Nemzet átlépte a bűvös 50 ezres határt lefelé, a 2008-ban még 60 ezres példányszámú lapból az idei év elején már csak 49 183 darab fogyott. A Népszava példányszáma 20 ezer alá csökkent, 18 341 darab volt az értékesített darabszám az első negyedévben.

(forrás: MATESZ)

A gazdasági napilapok közül csak a Világgazdaságot auditálja a MATESZ, a Napi Gazdaság esetében csak becslések vannak a példányszámot illetően. A Világgazdaság sem lehet büszke az utóbbi két évére, hiszen 2010 első negyedévében már csak 10 385 darab fogyott a "zöld újságból". Ha ez a tendencia folytatódott, akkor a második negyedévben a tízezres darabszám alá eshetett az olvasottság. A lapot kiadó Zöld Újság Zrt. adózott eredménye 2009-ben 81,2 millió forint volt, a hirdetési bevételei 23,4 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbi szinthez képest. Ehhez képest viszonylag olcsón megúszta a Napi Gazdaság, melynek kiadója 14,6 százalékkal kevesebb reklámbevételt könyvelhetett el, mint 2008-ban.

A napilapok közül a válság nyertese a Metropol, mely annyiban más helyzetben van, hogy ingyenes. A lap példányszáma mindössze 2,5 százalékkal csökkent 2008 eleje óta, így 312 561 darabot nyomtak belőle.

A reklámpiac esése egyébként az összes többi lapot negatívan érintette: 2009-ben 19,2 százalékkal 162 milliárd forintra esett a teljes magyar hirdetési piac - hangzott el egy tavaszi konferencián. Ezen belül a nyomtatott média volt az egyik legnagyobb vesztes, 28 százalékkal kevesebb bevételt tehettek zsebre a lapok. A nyomtatott lapokon belül egyébként a bulvárújságoknál volt a legmérsékeltebb a csökkenés, az országos minőségi napilapok viszont drámai zuhanással voltak kénytelen szembesülni.

Válságálló a Figyelő

A hetilapok piacán sem sokkal jobb a helyzet, sőt itt találhatjuk arányaiban az elmúlt két év legnagyobb vesztesét: a Magyar Demokrata olvasóinak majdnem harmadát bukta el, így az idei első negyedévben 16 291 darabot adtak el átlagosan a lapból. Nem sokkal járt jobban a 168 Óra, mely két éve még alulról közelítette a 30 ezres példányszámot, mostanra viszont lassan a 20 ezres határtól kell félnie. Olvasottságot tekintve nagyjából ugyanez a kategória a Heti Válasz, melyből már kevesebb mint 20 ezer fogy hetente.

(forrás: MATESZ)

18,75 százalékkal esett vissza a HVG példányszáma, az egykor még 100 ezer felett fogyó gazdasági hetilapból mostanra kevesebb mint 70 ezret adnak el. A napokban felröppent hírek szerint az újság 75 százalékos tulajdonosa, a Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) fontolgatja, hogy kivonuljon a dél-európai piacokról. Nem tudni, hogy ebbe hazánkat is beleértik-e, mindenesetre a német kiadóvállalat honlapján a HVG-vel kapcsolatban még 95 ezres havi példányszámmal büszkélkednek.

Meglepően jól alkalmazkodott a válsághoz a Figyelő: a Sanoma minőségi hetilapja mindössze 4,2 százalékot veszített olvasótáborából, így az idei első negyedévben 13 440 darabot adtak el belőle. Ráadásul a tavalyi év második fele óta pozitív a tendencia, azaz túljutott a mélyponton a lap.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!