Kocsis Éva: A tanulószervezetekről
Tanulószervezet szervezeti tanulás vette át a szót Kocsis Éva egyetemi tanár (BKÁE). A legegyszerűbb definícióját adva a tanulószervezeteknek: minden szinten, mindig, mindenki tanul. A tanulószervezet több, mint a benne dolgozó egyének tanulásának összessége szögezte le -, hiszen nem csak mások ismereteit sajátítja el, hanem új tudást is generál, és a szervezetben teríti a tudást, illetve intézményesíti a tanulási folyamatot.
A tudás tőke gyarapodásának útja az előadó szerint a megértéssel kezdődik, amit az elfogadás követ, de csak akkor válik a tudás tőkévé is, ha hasznosul.
Az egyetem a napokban egy kétéves kutatásának feldolgozását fejezi be, amelynek során 140 magyarországi vegyesvállalatot faggattak ki kérdőíves módszerrel, és 10 vállalatot ötven menedzser személyes meginterjúvolásával. Arra voltak kíváncsiak, tényleg hozott-e a szervezetbe új tufást a külföldi tőke, illetve mit és mennyit. A kérdőívek feldolgozásából az derült ki, hogy a 70 százalékuknál hozott új tudást, de egyharmaduknál főként kezdetben, és a többieknél is megfigyelhető egy visszaesés. A mélyinterjúk azonban már azt is kimutatták, hogy ezekben a cégekben az emberek többet tanultak annál, mint amennyit önmaguk bevallottak, ugyanis nem tekintették tanulásnak a tudás egymástól való ellesését, csak azt, amit iskolapadban ülve szereztek. Márpedig a szervezeti tanulás sajátossága a munka közbeni tanulás.
A szervezeti tanulás kettős tanulási folyamat folytatta az előadó -, több szempontból is. Egyrészt az új befogadásakor el kell felejteni a régi rossz rutinokat. Továbbá a posztszocialista országokban az új gazdaságot egyszerre kell megtanulni a hagyományos piaci ismeretekkel (marketing, logisztika stb.), illetve a külföldi és a lokális tudást is együtt kell elsajátítani.
Összességében Kocsis Éva szerint nagyon pozitív a nagyvállalatok fejlődési iránya a szervezeti tanulást illetően, annak ellenére, hogy a tanulószervezet stratégiai jelentőségét még nem igazán ismerték fel, és ezért nem is intézményesítették. Egy olyan végre akadtak a kutatás során, amelyik legalább tervezi saját vállalati egyetem létrehozását. A vállalati egyetemek jellemzői a nemzetközi gyakorlat szerint: elébe megy az igényeknek, cégre szabott, és tanulni tanít meg.
Tanulóvállalatok, tudástermelő cégek
A törvényszerű és visszafordíthatatlan szervezeti változások megértése és mielőbbi alkalmazása elemi érdeke minden olyan vállalatnak, amely informatikai fejlesztésbe fog, amely termékét, szolgáltatásait az e-business világára is alkalmassá kívánja tenni. Ez volt a mottója, és mintegy százötven-kétszáz látogatót vonzott a Piac és Profit legutóbbi konferenciája, szeptember 11-én a tanulóvállalatokról, tudástermelő cégekről, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetemen. Beszédes volt a konferencia alcíme is: Az új gazdaság posztmodern gazdasági egységei.