3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A törvényszerű és visszafordíthatatlan szervezeti változások megértése és mielőbbi alkalmazása elemi érdeke minden olyan vállalatnak, amely informatikai fejlesztésbe fog, amely termékét, szolgáltatásait az e-business világára is alkalmassá kívánja tenni. Ez volt a mottója, és mintegy százötven-kétszáz látogatót vonzott a Piac és Profit legutóbbi konferenciája, szeptember 11-én a tanulóvállalatokról, tudástermelő cégekről, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetemen. Beszédes volt a konferencia alcíme is: Az új gazdaság posztmodern gazdasági egységei.

Kocsis Éva: A tanulószervezetekről

Tanulószervezet – szervezeti tanulás – vette át a szót Kocsis Éva egyetemi tanár (BKÁE). A legegyszerűbb definícióját adva a tanulószervezeteknek: „minden szinten, mindig, mindenki tanul.” A tanulószervezet több, mint a benne dolgozó egyének tanulásának összessége – szögezte le -, hiszen nem csak mások ismereteit sajátítja el, hanem új tudást is generál, és a szervezetben teríti a tudást, illetve intézményesíti a tanulási folyamatot.

A tudás tőke gyarapodásának útja az előadó szerint a megértéssel kezdődik, amit az elfogadás követ, de csak akkor válik a tudás tőkévé is, ha hasznosul.

Az egyetem a napokban egy kétéves kutatásának feldolgozását fejezi be, amelynek során 140 magyarországi vegyesvállalatot faggattak ki kérdőíves módszerrel, és 10 vállalatot ötven menedzser személyes meginterjúvolásával. Arra voltak kíváncsiak, tényleg hozott-e a szervezetbe új tufást a külföldi tőke, illetve mit és mennyit. A kérdőívek feldolgozásából az derült ki, hogy a 70 százalékuknál hozott új tudást, de egyharmaduknál főként kezdetben, és a többieknél is megfigyelhető egy visszaesés. A mélyinterjúk azonban már azt is kimutatták, hogy ezekben a cégekben az emberek többet tanultak annál, mint amennyit önmaguk bevallottak, ugyanis nem tekintették tanulásnak a tudás egymástól való ellesését, csak azt, amit iskolapadban ülve szereztek. Márpedig a szervezeti tanulás sajátossága a munka közbeni tanulás.

A szervezeti tanulás „kettős tanulási folyamat” – folytatta az előadó -, több szempontból is. Egyrészt az új befogadásakor el kell felejteni a régi rossz rutinokat. Továbbá a posztszocialista országokban az új gazdaságot egyszerre kell megtanulni a hagyományos piaci ismeretekkel (marketing, logisztika stb.), illetve a külföldi és a lokális tudást is együtt kell elsajátítani.

Összességében Kocsis Éva szerint nagyon pozitív a nagyvállalatok fejlődési iránya a szervezeti tanulást illetően, annak ellenére, hogy a tanulószervezet stratégiai jelentőségét még nem igazán ismerték fel, és ezért nem is intézményesítették. Egy olyan végre akadtak a kutatás során, amelyik legalább tervezi saját vállalati egyetem létrehozását. A vállalati egyetemek jellemzői a nemzetközi gyakorlat szerint: elébe megy az igényeknek, cégre szabott, és tanulni tanít meg.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!