5p

Újabb jelentős szakaszához érkezett a Margit híd felújítása, amelynek hétvégén tartják a próbaterhelését - ez idő alatt teljes egészében szünetel majd a forgalom. A mintegy 20 milliárd forintból felújított átkelőt november közepétől használhatják az autósok - ez mintegy három hónapos csúszást jelent az eredeti tervekhez képest. Mfor.hu háttér.

A villamosok és a nappali autóbuszjáratok sem haladhatnak át a Margit-hídon szombaton üzemkezdettől vasárnap 21 óráig, mivel ekkor tartják a híd terhelési próbáját, derül ki a BKV közleményéből.

Majdnem mindent kitiltanak

Ez idő alatt a 4-es és a 6-os villamosok a korábbi, megosztott rendszerben járnak, a Fehérvári úttól, illetve a Móricz Zsigmond körtértől a Jászai Mari térig, valamint a Margit híd budai hídfőjétől a Moszkva térig. A híd lezárása miatt a Nyugati pályaudvar és Margit híd budai hídfő közötti villamospótló autóbusz a Lánchídon át jár majd a hétvégén.

A tesztelés ideje alatt a gyalogosforgalom is csak a Margitszigetig lehetséges: szombaton várhatóan délután négy óráig csak Buda felől, vasárnap délután három óráig pedig csak Pest felől érhető el gyalogosan a Margitsziget.

A felújítást végző MH 2009 konzorcium korábbi közlése szerint a tilalom a megkülönböztető jelzést használó járművekre is vonatkozik, azaz a mentők, a tűzoltók és a rendőrök sem hajthatnak át a hídon.

Dömperdömping a hídon  

A terheléses próbát két részben végzik majd el: előbb a pesti, majd a budai hídrészen - a híd ugyanis két, szerkezetileg szinte független részből áll össze.

A teszt során 24 darab, egyenként 30 tonna tömegű dömpert vezetnek a hídra, ahol azok több mint 10 órán keresztül fognak állni. Először azt mérik, milyen változást idéz elő a hosszú ideig tartó, nyugalmi helyzetben lévő terhelés. Miután levonulnak a dömperek, a szakemberek a korábban felhelyezett, úgynevezett nyúlásmérő bélyegek segítségével elemzik az adatokat.

A körúti villamosok hétfőn üzemkezdettől járnak majd a végleges, középre helyezett síneken - igaz, a margitszigeti megállónál még nem állnak meg. Az autósok legkésőbb november közepétől használhatják a hidat, mondta Tóth Kata, az Mh 2009 konzorcium szóvivője az MTI-nek.

Három hónapot csúsznak

A konzorcium augusztus végén még azt közölte, hogy csak decemberben hajthatnak rá az autósok az átkelőre. Az utóbbi hónapokban azonban a kivitelező felgyorsította a munkálatokat, az időjárás is kedvező volt, ezért hozhatták előre november közepére az átadást.

Igaz, még ez is mintegy három hónapos csúszást jelent az eredeti tervekhez képest - a szerződés szerint ugyanis augusztus 23-án kellett volna átadni a hidat a forgalomnak. 

Egymásra mutogatnak

A késést a kivitelező azzal indokolta, hogy állítása szerint a főváros három hónapos csúszással adta át a rekonstrukció engedélyeit, emiatt számos munkafázist kellett vagy kellett volna kora ősz helyett télen elvégezni. Erre gyakran technológiai okokból sem volt lehetőség; a rendkívüli hideg, a hóviharok és az elhúzódó tél miatt további huszonöt napon át vált lehetetlenné a munkavégzés a mederhídon, érvelt a szóvivő.

Mivel a projektben feszesek voltak a határidők, a késés csökkentésére felgyorsított munkatempóban sem volt mód, tette hozzá.

Bár a Főpolgármesteri Hivatal korábban elismerte, hogy valóban későn kapta meg a konzorcium a kiviteli terveket, szerinte a bontási engedély időben a rendelkezésre állt, ez alapján pedig elkezdhették volna az építést megelőző bontási és hídmegerősítési munkákat.

Összességében a Főpolgármesteri Hivatal a kivitelező által felhozott késedelmi okok csak egy részével ért egyet, ezért a csúszás miatt kötbért fog követelni a konzorciumtól.

Tóth Kata ehhez annyit fűzött hozzá, hogy a főváros és a kivitelező közötti jogi vita nem befolyásolja a munkálatokat. Mint mondta, a fennálló jogi és pénzügyi kérdéseket a beruházó és a kivitelező is rendezni kívánja, de részleteket nem közölt.

Szintén mintegy három hónapos késedelmet szenved majd a híd végleges átadása: erre az eredetileg tervezett 2011. március végi időpont helyett csak jövő év nyarán kerülhet sor. Az addig hátralévő időben műemlékeket újítanak fel az átkelőn, emiatt még előfordulhatnak változások a forgalomban. 

Hőtlen kezelés gyanújával nyomoznak

Mint ismert, a Margit-híd felújítását 2009. augusztus 21-én kezdték meg, miután a főváros aláírta a beruházásról szóló szerződést a kivitelezést végző Hídépítő, Strabag és Közgép Zrt. alkotta Mh 2009 konzorciummal. A munkálatok áfa nélkül 20,8 milliárd forintba kerülnek, a projekt teljes kerete pedig - tervezéssel, lebonyolítással, műemléki alkotásokkal, szobrokkal és a tartalékkal együtt - mintegy 30 milliárd forintot tesz ki.

A költségeket korábban jóval alacsonyabbra becsülték: az anno a Fővárosi Közgyűlés elé került előterjesztésben például 15 milliárd forint szerepelt "bruttó becslésként."

Az ügyben Karsai Péter független országgyűlési képviselő az ügyészséghez fordult - a legfőbb ügyésznek írt levelében "irreálisan drágának" nevezte a közpénzből megvalósuló nagyberuházást. A Fővárosi Főügyészség végül nyomozást rendelt el vesztegetés és hűtlen kezelés gyanújával ismeretlen tettesek ellen.

Berár Iván alezredes, a BRFK Gazdaságvédelmi Főosztályának megbízott vezetője az Indexnek október végén úgy nyilatkozott, hogy még tart a vizsgálati eljárás. Utalt arra, hogy - más, fővárosi cégekhez kapcsolódó ügyekhez hasonlóan - a Margit híd felújításánál is a feltűnő ár-érték aránytalanság miatti hűtlen kezelés gyanújával indult nyomozás, emellett vizsgálják a hivatali visszaélés és a korrupciós magatartás lehetőségét is.

W. B.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!