A villamosok és a nappali autóbuszjáratok sem haladhatnak át a Margit-hídon szombaton üzemkezdettől vasárnap 21 óráig, mivel ekkor tartják a híd terhelési próbáját, derül ki a BKV közleményéből.
Majdnem mindent kitiltanak
Ez idő alatt a 4-es és a 6-os villamosok a korábbi, megosztott rendszerben járnak, a Fehérvári úttól, illetve a Móricz Zsigmond körtértől a Jászai Mari térig, valamint a Margit híd budai hídfőjétől a Moszkva térig. A híd lezárása miatt a Nyugati pályaudvar és Margit híd budai hídfő közötti villamospótló autóbusz a Lánchídon át jár majd a hétvégén.
A tesztelés ideje alatt a gyalogosforgalom is csak a Margitszigetig lehetséges: szombaton várhatóan délután négy óráig csak Buda felől, vasárnap délután három óráig pedig csak Pest felől érhető el gyalogosan a Margitsziget.
A felújítást végző MH 2009 konzorcium korábbi közlése szerint a tilalom a megkülönböztető jelzést használó járművekre is vonatkozik, azaz a mentők, a tűzoltók és a rendőrök sem hajthatnak át a hídon.
Dömperdömping a hídon
A terheléses próbát két részben végzik majd el: előbb a pesti, majd a budai hídrészen - a híd ugyanis két, szerkezetileg szinte független részből áll össze.
A teszt során 24 darab, egyenként 30 tonna tömegű dömpert vezetnek a hídra, ahol azok több mint 10 órán keresztül fognak állni. Először azt mérik, milyen változást idéz elő a hosszú ideig tartó, nyugalmi helyzetben lévő terhelés. Miután levonulnak a dömperek, a szakemberek a korábban felhelyezett, úgynevezett nyúlásmérő bélyegek segítségével elemzik az adatokat.
A körúti villamosok hétfőn üzemkezdettől járnak majd a végleges, középre helyezett síneken - igaz, a margitszigeti megállónál még nem állnak meg. Az autósok legkésőbb november közepétől használhatják a hidat, mondta Tóth Kata, az Mh 2009 konzorcium szóvivője az MTI-nek.
Három hónapot csúsznak
A konzorcium augusztus végén még azt közölte, hogy csak decemberben hajthatnak rá az autósok az átkelőre. Az utóbbi hónapokban azonban a kivitelező felgyorsította a munkálatokat, az időjárás is kedvező volt, ezért hozhatták előre november közepére az átadást.
Igaz, még ez is mintegy három hónapos csúszást jelent az eredeti tervekhez képest - a szerződés szerint ugyanis augusztus 23-án kellett volna átadni a hidat a forgalomnak.
Egymásra mutogatnak
A késést a kivitelező azzal indokolta, hogy állítása szerint a főváros három hónapos csúszással adta át a rekonstrukció engedélyeit, emiatt számos munkafázist kellett vagy kellett volna kora ősz helyett télen elvégezni. Erre gyakran technológiai okokból sem volt lehetőség; a rendkívüli hideg, a hóviharok és az elhúzódó tél miatt további huszonöt napon át vált lehetetlenné a munkavégzés a mederhídon, érvelt a szóvivő.
Mivel a projektben feszesek voltak a határidők, a késés csökkentésére felgyorsított munkatempóban sem volt mód, tette hozzá.
Bár a Főpolgármesteri Hivatal korábban elismerte, hogy valóban későn kapta meg a konzorcium a kiviteli terveket, szerinte a bontási engedély időben a rendelkezésre állt, ez alapján pedig elkezdhették volna az építést megelőző bontási és hídmegerősítési munkákat.
Összességében a Főpolgármesteri Hivatal a kivitelező által felhozott késedelmi okok csak egy részével ért egyet, ezért a csúszás miatt kötbért fog követelni a konzorciumtól.
Tóth Kata ehhez annyit fűzött hozzá, hogy a főváros és a kivitelező közötti jogi vita nem befolyásolja a munkálatokat. Mint mondta, a fennálló jogi és pénzügyi kérdéseket a beruházó és a kivitelező is rendezni kívánja, de részleteket nem közölt.
Szintén mintegy három hónapos késedelmet szenved majd a híd végleges átadása: erre az eredetileg tervezett 2011. március végi időpont helyett csak jövő év nyarán kerülhet sor. Az addig hátralévő időben műemlékeket újítanak fel az átkelőn, emiatt még előfordulhatnak változások a forgalomban.
Hőtlen kezelés gyanújával nyomoznak
Mint ismert, a Margit-híd felújítását 2009. augusztus 21-én kezdték meg, miután a főváros aláírta a beruházásról szóló szerződést a kivitelezést végző Hídépítő, Strabag és Közgép Zrt. alkotta Mh 2009 konzorciummal. A munkálatok áfa nélkül 20,8 milliárd forintba kerülnek, a projekt teljes kerete pedig - tervezéssel, lebonyolítással, műemléki alkotásokkal, szobrokkal és a tartalékkal együtt - mintegy 30 milliárd forintot tesz ki.
A költségeket korábban jóval alacsonyabbra becsülték: az anno a Fővárosi Közgyűlés elé került előterjesztésben például 15 milliárd forint szerepelt "bruttó becslésként."
Az ügyben Karsai Péter független országgyűlési képviselő az ügyészséghez fordult - a legfőbb ügyésznek írt levelében "irreálisan drágának" nevezte a közpénzből megvalósuló nagyberuházást. A Fővárosi Főügyészség végül nyomozást rendelt el vesztegetés és hűtlen kezelés gyanújával ismeretlen tettesek ellen.
Berár Iván alezredes, a BRFK Gazdaságvédelmi Főosztályának megbízott vezetője az Indexnek október végén úgy nyilatkozott, hogy még tart a vizsgálati eljárás. Utalt arra, hogy - más, fővárosi cégekhez kapcsolódó ügyekhez hasonlóan - a Margit híd felújításánál is a feltűnő ár-érték aránytalanság miatti hűtlen kezelés gyanújával indult nyomozás, emellett vizsgálják a hivatali visszaélés és a korrupciós magatartás lehetőségét is.
W. B.