Az érdekvédők a jelenlegi tulajdonosi szerkezetben megszüntetnék a Volán-társaságoknál működő igazgatóságokat és négy-öt főre csökkentenék a felügyelő bizottságokat. Javasolják, hogy a Volán-portfólió közvetlenül a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozzon, mert szerintük így megszűnne a szakhatósági és tulajdonosi funkció kettőssége és különállása - áll a közleményükben.
A szövetség emlékeztetett rá, hogy a Volán szakszervezetek és a munkaadói szövetség (KKVSZ) bértárgyalásai idén nem vezettek eredményre, ezért a bértárgyalások folytatását javasolják. A jövőben azt szeretnék, ha az egyeztetéseken a szaktárca és a tulajdonos - az MNV Zrt. - is részt venne.
Nagyobb hangsúlyt kívánnak fordítani a Volán-cégek humánerőforrás gazdálkodására és a belső munkaerő mobilitásra. Azt szeretnék elérni, hogy következetesen alkalmazzák a pályáztatási rendszereket, a foglalkoztatási és munkaügyi kérdéseket pedig egyértelműen rögzítsék a Kollektív Szerződésekben.
Az érdekvédők megjegyzik: a gépkocsivezetők foglalkoztatását részletezi ugyan a közúti közlekedésről szóló törvény, de szerintük rendezni kell a munkaidőt, a pihenő- és a rendelkezésre-állási időt, valamint a korkedvezményt.
Indítványozzák az alvállalkozói-rendszer felülvizsgálatát is, ugyanis az eddigi tapasztalatok és a gazdasági mutatók nem igazolták az alvállalkozói-kör eredményességét, ezért nem tartják indokoltnak a rendszer további fenntartását - jelentette ki a szövetség.
Egységesítenék és koordinálnák a buszbeszerzést; mint megfogalmazták így költségeket takaríthatnának meg, és támogatni tudnák a magyar buszgyártást is. A koordinációval és tipizálással a számtalan járműtípus alkatrészellátási problémái is megoldódnának.
Az állami szerepvállalás mellett a megyei és városi önkormányzatokat is érdekeltté tennék a Volán-társaságok működésében. Aránytalannak tartják, hogy a városi közlekedésre jutó 35 milliárd forint normatív támogatásból 32 milliárd forint a BKV-nak jut.
Közleményükben kérik a közösségi közlekedés átalakításáról múlt év augusztusában hozott kormányrendelet visszavonását. Erőltetettnek és mesterkéltnek tartják a regionalitással kapcsolatos döntést, mert "a kormányrendelet nélkülözi a gyakorlat és elmélet egységét".
A tízpontos javaslatcsomagról a munkástanács a Volán-társaságcsoport ágazati szakszervezeteinek bevonásával folytatna egyeztetést a szaktárcával.
MTI/Menedzsment Fórum