Egy év alatt megtöbbszöröződött az MMS-használat elterjedtsége a 15 év feletti lakosság körében, az SMS-hez hasonló sikerre azonban még várni kell – olvasható a BellResearch által éves rendszerességgel elkészített Magyar Infokommunikációs Jelentésben.
Az elmúlt évben jelentős mértékben növekedett az MMS-üzenetek kezelésére alkalmas mobiltelefon-készülékkel rendelkező és e funkciót használó 15 éves vagy idősebb lakosok aránya. Az egy évvel korábban mért adatokhoz viszonyítva 2004 nyarára az MMS-képes telefonok penetrációja a vizsgált körben 2,4-ről 8,3 százalékra nőtt, így a Jelentés legutóbbi lakossági adatfelvételének időpontjában hozzávetőlegesen 710 ezer darab MMS-képes mobiltelefon volt az egyéni felhasználók tulajdonában.
MMS-használat a mobiltelefonnal rendelkező hazai lakosok körében
Az infrastrukturális ellátottság jelentős javulása mellett – kisebb arányban – a technológia használóinak aránya is növekedett: míg 2003-ban minden harmadik, MMS-képes telefonnal rendelkező lakos vette igénybe ezt a funkciót, egy évvel később már a megfelelő készülékkel rendelkezők közel kétötöde [37%] küldött vagy fogadott multimédiás üzenetet. A készülékszám és a használati arány emelkedésével az MMS-ezők száma 12 hónap alatt közel megnégyszereződött, a hazai mobilozók 5 százalékát teszi ki, ami mintegy 260 ezer felhasználót jelent.
Ugyanakkor az MMS-üzenetek forgalma egyelőre igen csekélynek mondható, a felhasználók többsége havonta legfeljebb 10 darab MMS-t küld. Ez pedig összességében a teljes lakossági mobilkiadások csupán 1 százalékát jelenti – mutatnak rá a BellResearch elemzői.
A használat nagyarányú növekedése és a szolgáltatók reklámkampányai ellenére nem valószínű, hogy a közeljövőben az MMS megközelítheti az SMS népszerűségét, vagy elérheti az SMS-forgalom nagyságát akár az üzenetek száma, akár az árbevétel tekintetében. Rövid szöveges üzenetet a mobilozók 70 százaléka, mintegy 3,7 millió honfitársunk szokott küldeni, a legtöbbet a 15-24 éves fiatalok SMS-eznek. Az MMS ezzel szemben a 25-34 évesek között a legelterjedtebb, és kirívóak a nemek közötti különbségek is: a férfiak több mint kétszer akkora arányban küldenek/fogadnak multimédiás üzenetet, mint a hölgyek.
A telefonok fokozatos cserélődésével az MMS-ezés infrastrukturális korlátjai fokozatosan csökkennek, azonban – amint azt a fenti adatok is mutatják – a készülék megléte önmagában nem elég: a technológia használatának elterjesztéséhez a felhasználói igényekhez igazodó tartalmak és szolgáltatások kínálatának további bővítésére is szükség van.
Menedzsment Fórum
Több mint negyedmillióan MMS-eznek Magyarországon
Egy év alatt megtöbbszöröződött az MMS-használat elterjedtsége a 15 év feletti lakosság körében, az SMS-hez hasonló sikerre azonban még várni kell - olvasható a BellResearch által éves rendszerességgel elkészített Magyar Infokommunikációs Jelentésben.